Jump to content

"Vinduspatron" fra Raufoss ammunisjonsfabrikker


Monty P

Recommended Posts

Er det noen som vet verdien på en "vinduspatron" fra Raufoss ammunisjonsfabrikker? Patronen er i kaliber 12/65. Den har et langsgående vindu på den ene siden så man kan se hvordan patronen er oppbygd med krutt, filtpakning og blyhagl str 2. Messingen har blitt litt mørkere med årene, ellers ser den nærmest fabrikkny ut. Denne har tilhørt min bestefar som døde for mange år siden. Er litt usikker på alder men denne patronen er garantert mellom 50 og 70 år gammel. Den har rød papphylse.

 

Jeg sliter litt vel mye med å få lagt ut bilder her, så hvis noen vil se bilder av patronen så kan jeg sende pr. mail.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg husker så finnes der minst to ulike røde Raufoss vinduspatroner. En førkrigs type med ca 10mm høy cullot og en senere etter ca 1950 med vel 15mm cullot. Sistnevnte kan ha både glatt og rillet hylse. Patronene skal ligge i en presentasjonsbok i stiv kartong, der er minst to typer av dem også. Den eldste mener jeg har plass til fire patroner og den senere seks patroner

 

Den tidligste patronen er ganske uvanlig og mest verdifull, i flott stand snakker vi kanskje mellom 250 - 350kr, den nyere kanskje 200kr. Men der er ingen faste priser på slike ting og tilstand betyr veldig mye.

 

Håper det hjalp litt?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Denne patronen har 10 mm cullot og glatt hylse.

Jeg har bare denne ene patronen og ingen presentasjonsbok.

Tilstanden på denne patronen er nærmest som ny. Alle bokstaver og trykk på den er klare og fine uten slitasje.

Det eneste er at messingen har blitt litt mørkere med årene.

 

Nok en gang takk for svaret. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...