Jump to content

Behandling av feller


lipitor

Recommended Posts

Popper opp mange tråder rundt felle-fangst, tenkte å dele mine erfaringer.

 

Angående behandling av feller har jeg gått noen runder og er i ferd med å gå en runde til.

 

Som flittig leser av Trapperman.com lar man seg lett inspirere. Første runde gikk jeg med spraymaling, endel som sverget til det. Resultatet var at malingen flerret av når du spente fellen, rusten fikk tak.

 

Neste var Formula 1, En type speed-dip som blandes ut med vann designet for felle-behandling. Finnes flere typer som blandes ut med bensin, noe jeg tipper ville gitt ett bedre resultat, men kunne gitt lukt.

 

webpic-Formula%20One%20Dip.jpg

 

Dyppet 12 Belisle 120 feller i mixen og lot de tørke før jeg gav dem ett dypp til. Resultatet var trege feller med ett altfor tykt lag på. De var ihvertfall trege til fjærene elegant slet malingen av.

 

Denne gangen skal fellene kokes i dye og behandles med voks.

DSC_0567.jpg

 

I forkant av begge forsøkene fulgte jeg oppskriften som alle på trapperman er entydig enige om.

-Vask i oppvaskmaskin for å fjerne all olje

-Gi felle ett jevnt rustlag vha eddik (Dypp i eddik, la de tørke, dypp igjen... x 5-10 ganger)

 

Belisle 120 etter oppvaskmaskin runde:

DSC_0636.jpg

 

Belisle 120 etter rustbehandling:

DSC_0637.jpg

 

Belisle 120 etter 1 times kok i dye:

DSC_0638.jpg

 

Ferdig rusta feller i rene malingspann

DSC_0566.jpg

 

Fellene skal kokes i 1-2 timer og avkjøles i blandingen. Noen mener dette er fullgod behandling men da jeg bruker disse ved saltvann skal jeg vokse dem. Endel bruker ikke voks på sine "bodygripers" da doggen kan løse ut for kjappt og gjøre dem vanskelige å sette. Andre mener de teiper over kontaktpunktet slik at voksen ikke setter seg der eller de svir av omerådet med ligther for å brenne av voksen.

 

Tanken med voks er å varme vann til rett under kokepunktet(Kan begynne å brenne lett)og la voksen smelte, den legger seg da på overflaten. Senke tørre feller gjennom vokslaget og la dem ligge til de har oppnådd samme temperatur som vannet (1-2min) trekke dem opp, riste dem og legge dem til avkjøling. det du oppnår ved å la fellene bli varme er at all overflødig voks renner av uten å klumpe.

 

-Ikke la vannet med voksen koke, det koker voldsomt når det først begynner

-Senk temperaturen dersom voksen begynner å ryke. Blir voksen for varm vil den brenne voldsomt

-Ikke senk våte feller gjennom voksen. Foruten at voksen ikke vil sette seg, dvs dårligere resultat vil det kunne indusere stigende temperatur og.....koking....voldsomt

 

Belisle 120 ferdig vokset

DSC_0649.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Pusset du av rustet?

Har en pakke med dye hvor det står at man skal pusse vekk rustet med en stålbørste før koking. Tror fellene blir svartere hvis de kokes med rustet på, men at fargen slipper lettere pga at det blir et tynt rustlag mellom fargen og metallet...

Driver å behandler noen feller nå, har vasket i kaustisk soda, rustet med maursyre, alt vel så langt. Skal pusse noen og la noen ha rustlaget på, for så å se hva som er gir best og mest varig resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...