Jump to content

NEG, trene på hjort. Ødelegges som løshund for jakt på elg?


rlundmo

Recommended Posts

Har ei NEG tispe som på snart 10 mnd.

 

Hun har stor jaktlyst og har ved ett par anledninger nå siste uke tatt ut hjort i løpet av noen få minutter og hengt på i ca. 1 times tid (i skikkelig vestlands terreng) før hun slipper og kommer bakspor.

 

Spørsmålet mitt er om jeg kan "ødelegge" noe ved å slippe hunden på denne årstiden på hjort for trenings skyld (hjort er vel kjent for ikke å stå så lett i los) iallefall det jeg har blitt fortalt. Har blitt fortalt at jeg kan ødelegge interessen da det bare blir jag som hun til slutt bare må slippe...

 

Det viktigste for meg er at hun skal fungere best mulig på elg da jeg også jakter elg, men skal selvsagt være med på hjortejakt, både i band for sporing og som løshund.

 

Noen som har formening/erfaring med dette?

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Har ei blandingstispe 75% jamt 25 % NGE = 100% jaktidiot

 

jeg jakter hjort med henne som bandhund i begynnelsen av jakta og løs etter elgjakta

I elgterenget har vi og løyve på 5 hjorter, kan ikke si jeg merker noe på losen eller iveren om hun tar ut en hjort eller elg

Shiba er bare unghund enda , men i fjor da hun var nesten tre år datt det 4 elg og tre hjorter for henne .

Mange gode loser på feil dyr i slutten av jakta, noe som var god trening på tilbakekalling av hund på los.

Men hvær gang noen har glemt å lukke døra og udyret kommer seg ubevoktet ut, tar det ikke lang tid før hun er oppe i granteigen i full los . så hjorten rundt her kjenner godt Shiba :D

 

Må nevne at dette er første jakthunden min og jeg kan ikke så mye som jeg burde

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...