Jump to content

Harejakt på vinteren. Tips?


omeidesen

Recommended Posts

Haren hopper stort sett på natta. Et godt utgangspunkt er å komme seg tidlig ut på morgenen etter ferske haretråkk. Den er ikke spesielt glad i vær forandringer og kan ofte ligge å trykke i snøvær. Opphold eller klart vinter vær er etter min erfaring best.

 

Jeg bruker hagle med trang chocke, men registrerer at flere og flere kjøper seg finkalibret rifle til denne jakten. Uansett en artig jakt som ikke alle driver med.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det har seg slik at det har kommet en del snø her oppe i nord de siste par dagene, og i morgen har det meldt opphold (endelig), så jeg satser på at jeg kommer over noen fine tråkk jeg kan gå etter og forhåpentligvis støkke opp et par. Hvor anbefaler du å lete? I steinurer, kratt, i tett skog eller over skogbeltet?

Link to comment
Share on other sites

Utenfor parringstid så trekker haren ofte mellom dagsleie og beiteplass, sjeldent store vandringer. Etter stort snøfall så holder den seg ofte i ro ett par dager...

Haren beiter mye på lave busker og bjørkeskudd. Jeg ville valgt å lete i nærheten av slike plasser. Har det kommet mye snø, så er det inne i tett skog Haren liker seg best.

 

Der du har observert harespor, møkk og eller beiteområder tidligere kan også være et godt utgangspunkt, men haren har som nevnt den tendensen til å like seg i tett skog og eller steinurer når snøen og vinteren for alvor har preget naturen rundt den.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Da har det seg sånn at jeg kom hjem uten fangst, men en enormt morsom opplevelse. Kom over ferske spor med en gang som jeg fulgte i ett par timer, rundt knauser og åser. Helt til sporene ledet meg tilbake til mine spor, der pus hadde benyttet seg av mine trugespor til å finte meg ut. Da skjønte jeg at å finne den i dagsleia ikke ville skje. Men alt i alt var det en fin tur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...