Jump to content

haglelading med Lee allload 2


loppa33

Recommended Posts

heisann

jeg har kjøpt meg lee ladepresse, pluss div wads både for bly og stål,samt stål haggel nr 3,da det var eneste dem hadde i norge( ja jeg veit at det kan bestilles fra utlandet) jeg har plukket mirage,gambore og rio hylser..

jeg har winchester,rws,fedral og cci tennhetter

og tenkt og bruke hodgdon longshot,titwad, eller international

stål haggel nr3

noen som har noen fornuftig ladedate,eller hvor jeg kan finne det

 

espen

Link to comment
Share on other sites

Av de kruttene, tror jeg nok Longshot er det eneste som duger på stål. Hodgdon selv har ikke noe data for Longshot på hjemmesiden sin, men Ballistic Products Status of Steel lister et par ladninger med Longshot:

 

"Multi Hull" - Cheddite el. Fiocchi EVO el. Nobel Sport. De du lister du har plukket er sannsynlig Cheddite, men kan ikke garanteres.

32grs Longshot

Gualandi MG42 (også kalt STS)

1 oz (28g) stål

"MH 209" hette - "mainstream hette". Winchester og CCI hettene dine er nok i det området. (Så sant du ikke har CCI 209M som er en av de sprekeste hettene, i motsetning til CCI 209).

Et OS12 på toppen av haglene for å få bra brett. Kan muligens sløyfes dersom du får bra brett uten.

Denne ladningen skal iflg. dem gi 1570 fps = 478 m/s og trykke på med 11 400 psi i kammeret ditt.

 

De har også to ladninger til:

Samme hylse

Samme hette

25grs Longshot

Gualandi Tubo43 (eller LBC43 som de kaller den)

1 1/8 oz stål (32g)

OS12 også her. Gir 1345 fps = 410 m/s og 11 200 psi.

 

Samme hylse

Samme hette

27grs Longshot

Ballistic Products MultiMetal1275

1 1/8 oz stål (32g)

OS12 også her. Gir 1395 fps = 425 m/s og 11 500 psi

 

De har en ladning til, men den er med RangerPlus forladning. Det er en amerikansk forladning tror jeg.

 

Det finnes også 24g ladninger i Status of Steel med Longshot og Gualandi MG42. Er en som går i 1700 fps = 518 m/s ser jeg. Da må du ha en 1/8'' filt i bunnen av forladningen for å få riktig høyde på ladningen. 34grs Longshot på denne. Samme hylse og hette som tidligere.

 

Jeg har selv noe data på Longshot og stål som er innafor trykkmessig. Har prøvd litt over 30grs Longshot på 28g og Helarco VP60. Det ga også greie resultater, med mine begrensede kunnskaper og måleutstyr (trykkmålt, men garanterer ingenting).

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

til stål har jeg kjøpt vp 65..

men i følge alvestad(hjemmelading) så gikk disse og på stål:Claybuster (Lightning ),,,Claybuster (WAA12F114)

 

og hvis man ser på denne video jeg sender med her,,så bruker han mange forskjellige hylser med samme krutt og mengde,samme tennhette,samme haggel,samme wads.. sååå da mener jeg at hylser kan da ikke ha så mye og si på ladninger

 

 

Link to comment
Share on other sites

til stål har jeg kjøpt vp 65..

men i følge alvestad(hjemmelading) så gikk disse og på stål:Claybuster (Lightning ),,,Claybuster (WAA12F114)

Da må Alvestad ta en runde med seg selv tror jeg. Claybuster er til bløte materialer, og hvis man ikke vil ha ripete innside av løp(ene), bør man holde seg til stålforladninger til stål og andre hardere materialer.

 

Husk at patronfabrikkene sjelden lager hylsene selv. De kjøper dem fra hylsefabrikkene. I Europa er det Cheddite, Fiocchi, Baschieri & Pellagri og Nobel Sport. Cheddite lager over 1 milliard hylser i året, og hvis du kjøper mange nok i samme slengen, kan du få firmanavn preget i hylsebunn og på plasten. I tillegg handler også disse produsentene seg imellom, så du kan faktisk for eksempel ha en Fiocchi plasthylse som er produsert av Cheddite.

 

Jeg har hatt følgende Cheddite innom ladebenken siste år; Gyttorp, Gamebore, Rio, Clever Mirage, Eley. Så jeg kan lade med 5 "forskjellige" hylsetyper i samme slengen.... Bare at det er ikke forskjellige hylsetyper, bare forskjellig merking.

 

Sigurd

Link to comment
Share on other sites

Jänkarna har mer eller mindre gått ifrån Longshot för stål, iaf vad man hör på DHC det är alliant STEEL som gäller mer eller mindre

 

Jag gjorde två tester med samma 34g blyladdning i olika nya hylsor alla hade sin respektive tändhatt , och skillnaden var liten i fart

och det var bara den svagaste och de två hetaste som skiljde sig. Dock har Jänkarna några riktigt heta hattar och dom brukar markeras 209M

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...