Jump to content

Erfaringer med ultralydvasker etc.


Buylove

Recommended Posts

Hei!

 

Som noen kanskje har sett i en annen tråd under 'Svartkruttskyting' så jobber jeg med å rense opp og få i stand en Kongsberg rifle fra 1881.

 

En ting jeg kom på er at jeg har stående en ultralydvasker. Har med hell brukt den til og vaske forgassere med.

De har lett for og bli litt matte men de er jo stort sett av aluminium som er et mykt materiale. Jeg tror også at det har noe med

at jeg brukte sitronsyre i vannet.

Er det noen som har erfaring med dette?

 

Er takknemlig for tilbakemeldinger om dette og andre tips om hvordan jeg bør behandle løp og låskasse som er blitt brune.

Legger til noen bilder for å vise hvordan det er i dag.

 

Fremre_del_av_lopet_for_demontering.JPG

 

DSC03321.JPG

 

Aarstall_og_serienummer.JPG

 

Jeg har satt alle metalldelene inn med rustolje fra Omega og demontert hele riflen. Det eneste som ikke er demontert

nå er løpet som fortsatt sitter på låskassen. Låskassen er demontert så det er kun løpet og den som sitter sammen.

Skruen som sitter fremst i låskassen under løpet er også demontert da jeg oppfattet den som en låse skrue for løpet.

Se bildet under. Har noen tips om hvordan jeg får løsnet løpet fra låskassen? Har forsøkt og skru ut løpet men det sitter.

Har prøvd og varme litt på det med en varmluft pistol men jeg tør ikke varme for mye.

Nummer_pa_lasekasse_ved_innfesting_lop.jpg

 

Håper på masse tips. :smile: Takk så lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Det at delene blir matte er en kjemisk reaksjon og da må du bruke en væske som ikke reagerermed det metallet du skal rense.

Ultralyd i seg selv gjør ingen ting og med riktig væske går det veldig bra.

Angående det brune: skal du bevare den originale bruneringen? Hvis ikke er det enfin måte å få rust HELT vekk på og det er elektrokjemisk. Kjøp vaskesoda i butikken (Rimi eller andre dagligvarebutikker )

Bland to tre spiseskjeer pr 4l vann. Mengden er ikke veldig viktig. Ha en jernplatebit eller stang nedi badet og koble plusspolen fra en batterilader til stangen. Ta de(n) rustne delen koble den til minuspolen via en ståltråd fordi metallet i polklemmen er overflatebehandlet og vil forurense vannet med vaskesodaen.

Du setter laderen til 12V. Etter en stund beynner det å boble det er hydrogen og oksygen. DVSat du må enten være ute eller ha god gjennomluftung for faren er at gassen er lettere enn luft og kan samle seg oppunder taket og en gnist antennen gassen som er blitt knallgass (hydroggen reagerer med oksygen og det blir knallgass) Så ingenåpen ild når dette pågår.

Etter noen timer eller en dag kan du ta opp gjenstandenog den er svart der rusten har vært og du kan bste vekk det løse. Rusten samler seg som en brun saus ved pluss stangen.

Da er et å behandle gjenstanden slik at den kan blåneres

 

tiden det tar er avhengigav hvor tykt rustlaget er . Du kan ta delen opp og sjekke , kanskje vaske gjenstanden litt og tilkoble den igjen så mange ganger du vil

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei.

 

Ser du spør om sitronsyre og ultralyd. Det må du aldri gjøre. Du rensker hele blånering/bruneringen av. Og blir sittende igjem med en grå overflate. Bruk heller salo.

Samme gjelder elektrolyse.

 

 

At løp og kasse er brune er slik det skal være. Riflen er rustbrunert fra fabrikk.

Og at løpet sitter er også normalt.

De bør heller aldri taes ut på så gamle våpen.

Husk at dette er ei antikk rifle.

 

Og prøv å bruk samme tråden, så slipper du å lage så mange om samme prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Takk for svar.

Jeg tok dessverre ut løpet av låskassen i går kveld. Den hadde stått i dages vis med rustolje så det gikk veldig greit.

Mener du at jeg ikke skal pusse rifla utvendig i hele tatt?

Delene inklusiv løpet og låskassen har vert innsatt i rustolje i snart to uker så det blir enkelt og rense bort all skiten som har samlet seg i mekanismen

og rundt omkring. Tenker jeg nøyer meg med å vaske i whitesprit og setter delene inn med rustolje igjen etter på. Har kjøpt meg både tannbørster og noen messing børster

som kan være nyttige om noe skulle være litt gjenstridig.

Nå er det bare å få litt ledig tid så jeg får renset og montert børsa igjen. Håper jeg ikke har gjort en alt for stor tabbe ved og demontere løpet.

Det løsnet så greit at det er ikke ble et eneste merke.

Jeg laget denne tråden i 'Børsmaker og prosjekt' da jeg regnet med at de fleste som har et prosjekt leser mest her for tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Skrubb i vei med messingbørste over alt.

Grunnen til vi må unngå elektrolyse og sitronsyre er at blånering/brunering er en farging av metall ved hjelp av en rustprosess.

Går vi for hardt til verks for å fjerne rust så ryker blånering/blåneringen.

Gå på med div børster og messinghylser så blir det bra. Er desverre få snarveier.

Ps husk å ha underbeslaget i når du spenner kassen fast for å feste løpet. Fort gjort å bøye noe.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips.

 

Heldigvis satte jeg inn underbeslaget i kassen og var forsiktig med å stramme til når jeg festet den.

Skal følge samme prosedyre når jeg monterer løpet igjen.

Jeg kom over noe på nettet som kalles bronse ull. Det er det samme som stålull bare at stålet er byttet ut med bronse.

Jeg bestilte tre forskjellige typer, grov, medium og fin. Er det noe som kan brukes? Jeg søkte opprinnelig på messing ull.

Er det stor forskjell på messing og bronse?

Har også tenkt på en annen ting. Jeg har et fett som hindrer rust. kan det brukes i mekanismen eller på gjengene på løpet og låskassen?

Jeg tror det skal tåle 250 eller 300 grader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...