Jump to content

Kjøpe rifle i Polen


Mattis44

Recommended Posts

Jeg bor store deler av året i Polen. Nå tenker jeg meg å kjøpe jaktrifle, for så ta den med til Norge.

 

Jeg har sett en del tråder ang. kjøp av våpendeler osv fra utlandet, og noen tråder om kjøp av våpen i USA og svergie. Men lite om våpenkjøp andre plasser.

 

Lurer på om noen har noen erfaring med kjøp av våpen andre plasser, eller spesifikt Polen?

Er det mulig å kjøpe rifle i Polen, for så ta den med seg til Norge?

Er det lønnsomt?

Hva trenger jeg av godkjennelser osv.?

Er den noen som har tips til forhandlere i Polen?

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder handel utenlandsfra trenger du et sett papirer som sier du har lov å ha våpenet i Norge, og gjerne et sett papirer som sier at du har lov å utføre dette våpenet fra landet du kjøper det i.

Nå sier du ikke noe om hvor lenge av året du er bosatt i Polen, men der finnes et skjema en kan fylle inn om en er nordmann bosatt i utland, med lovlige våpen i nevnte land. Dette gjelder da for å ta med våpenet inn i Norge for en periode opp til 3 mnd. Politiet har mer om inn- og utførsel her https://politi.no/tjenester/vapen/innfo ... _utforsel/" target="_blank

 

Det de ikke nevner er, hva om du som nordmann har lyst å hente et våpen hjem på sånn ca permanent basis? Jeg vil tro reglene er ca de samme som for når en ellers handler våpen utenfra. En må ha en norsk ervervstillatelse for våpenet, og så må man erverve våpenet utenlands og ta det med til tollkontoret når man kommer tilbake. Hvilke papirer landet du handler i krever, det må du nesten spørre dem om. Det du trenger å gjøre når du kommer til grensa glad og fornøyd med din nye rifle er å møte på tollkontoret, fremlegge erverstillatelsen, våpenet og kvitteringen for handelen (slik at de vet du har kjøpt det og hva du har betalt), betale moms og annen statlig moro, og så får du med deg blålappen. Våpenkort kommer i postkassa som normalt (etter du har fått noen centimeter til med skjegg og stort sett har glemt at du handlet rifla utenlands).

 

Her er en del tråder rundt handel fra Danmark, da spesielt Hunters House. Tingene på norsk side skal være de samme som der. Tror ennå ikke noen har skrevet en kammerportefølje om polsk våpenhandel.

... men regner med det kan være noe rundt eksporttillatelser etc. der. Stort sett, får du våpenet lovlig ut av Polen, har norsk tillatelse til å skaffe det, og du møter opp på relevant tollkontor for påskrift, da bør det gå greit.

 

... om det lønner seg? Spørs da veldig på hva du handler.

Husk å sjekke rundt papirarbeid for å få tilbakebetalt evt Polsk moms når du utfører derfra.

Link to comment
Share on other sites

Du trenger en eksporttillatelse ut fra Polen. Og du trenger en godkjent våpensøknad som du levere til tollerene i Norge som da skal fylle ut selgers part i søknaden. Jeg har opplevd og få søknaden og våpen uten at det ble skrevet noe der. Så vær obs på at dem gjør jobben sin.

Forøvrig så skriver du i søknaden at det skal importeres.

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...