Jump to content

A1x34g i olika hylsor och tändhatt


culot

Recommended Posts

Jag ska göra ett expriment med en klassisk 34g laddning,

Jag kommer ladda med Vectan A1 krut ( som ni tyvärr verkar sakna i Norge)

Dock laddar A1 mycket lika VV 320 som ni lätt får tag på om jag fattat rätt.

Det blir 1,65gram x 34g :6 ( bly) Super G 19 förladdning och jag stänger på 58mm

Hylsorna är samtliga nya och kommer att stjärnstukas (6)

Nobel sport/686

Nobel sport/688

Fiocchi 616

Fiocchi 616 Evo

Cheddite cx1000

Cheddite cx2000

RIO UEE Piston-G

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hei Culot.

Spennende eksperiment, regner med det er en "safe" ladning du kjører og at du ønsker å se hvordan de forskjellige hylsene og hettene vil påvirke hastighetene( og evt trykk?)

Eller har du noen andre tanker??

 

Her på "Kammeret" har det jo vært en del diskusjoner og div meninger om bytte av hylser(og wads)

 

Dette er noe vi i Norge kanskje burde gjort med stålladninger..

Ref. HG load på DHC   

Link to comment
Share on other sites

Syftet är att se skillnaden främst i fart och givetvis rekyl , jag ska försöka

Kombinera ihop text med bilder , dock kan det hamna på andra forum där det är lättare att lägga in bilder. Jag har medvetet lagt mig på en tolerant laddning där det

Laddas från 1,60-1,70 ibland lite till. Jag har i andra laddningar noterat att

Tex Fiocchi 616 Evo m vit prop ökar i fart jmf m den äldre m grå prop & 616.

Cx1000 och 686 anses milda de andra starka m 616 i botten cx2000 , rio uee-G ,

och på topp NS 688 .

 

Rio har lite dåligt rykte i italien, men det tycker jag är lite oförrjänt då dom är lätta att

Stuka snyggt samt ger goda farter med sin lite hetare tdh , träffbildena är även riktigt fina

Trots fart runt 425 ms . Man behöver inte gå mkt längre i fart, 415 ms anses idealiskt och då finns marginal till kall väderlek .

 

Krutet A1 är lättare att driva med lite klenare hattar än storesyster A1sp som är lite trögare .

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Hei Culot.

Spennende eksperiment, regner med det er en "safe" ladning du kjører og at du ønsker å se hvordan de forskjellige hylsene og hettene vil påvirke hastighetene( og evt trykk?)

Eller har du noen andre tanker??

 

Her på "Kammeret" har det jo vært en del diskusjoner og div meninger om bytte av hylser(og wads)

 

Dette er noe vi i Norge kanskje burde gjort med stålladninger..

Ref. HG load på DHC   

 

Ja man gör inte ett expriment i överkant på arbetsområdet för

Vad krutet klarar,

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen egen utrustning för tryckskjutning , man kan få det gjort hos Eurenco

Eller Gyttorp efter avtalad tid ( och pengar ) men jag kan få uppgifter om tryck ifrån

Italien där den laddningen är mkt vanlig, italienarna brukar även kompensera med

Mer krut vid en svagare tändhatt , tex 1,70 x34 när det laddas m NS 686 hatt är vanligt.

Sen kommer säkert den laddningen med 688 och RIO tändhatten att dra iväg i fart och

Troligtvis i tryck en aning, tex så ger Fiocchi 616 av den äldre typen ca 680bar med den laddningen. Varför jag nämner rekyl är att jag inte gillar hård rekyl, som brukar komma med

Alltför uppdriven fart. Vissa heta hattar kan man sänka krutet 0.05-0.10g för samma

Hastighet.

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag har även lagt in bilder skjutna med 1,65x34g och dom är lite lugnare , dock gillade

Jag de jämnare farterna m lite mer krut så det kan va en smaksak m 1,65-1,70

Och vill man ha samma fart m alla hattar så kan man välja 1,65 m de heta hattarna.

 

Så gör jag när jag laddar A1sp i 36g Och använder äldre fio 616 hylsor vs 616 Evo

Med Evo går jag ner 0,05gram och får då samma fart ( 415ms)

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Ser du nevner på jaktsidan at utifra bildene skal kruttmengden litt ned, ville det endret skuddbilde mye?

 

Jag gjorde om testet med cx2000 hattarna och 1,75g och 1,70g x34g för att jag tyckte

Dom gav förvånande hög fart jmf med tex NS 688 som ska vara starkare, men i första testet

Så var det hylsor m hatt från 2002-2003 , så lite nya primade

Cx2000 hylsor fr 2014 införskaffades , dock vart det lika hög fart om inte högre m dom.

 

Jag sköt även några träffbilder som var suveräna och nästa inte alls bra, så jag

Måste analysera om det i den hetaste laddningen gör skillnad m isärbrutna flikar på

Förladdninge Jmf de som sitter lite ihop ..

 

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f ... 6&start=20" target="_blank

 

Hoppas det är ok att länka , om annat så säg till eller ta bort.

Det är för meckigt att raskt lägga in bilder på kammaret ( isf för mig )

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...