Jump to content

Rhino Solid Shank 165


froopsah

Recommended Posts

Referer til " Våpen Journalens Ladebok nr 2 ", side 497: 165 grain kule ( Hornady ) krutt N 160, 59,0, - ( 61.0 grain/maks lading ), dette gir hastighet m/sec 846 - ( 874 maks lading ) med 56 cm pipelengde. Patronlengde med denne kulen er satt til 82,5 mm. Denne boken omtaler ikke N 550 kruttet du spør etter, senere utgaver gjør forhåpentligvis det.

 

Vedr. friflukt så er det tidligere referert til at den kan være som tverrsnittet på kula, for 30-06 så bør den vel da kunne ligge på 7,82 mm. For konkurranse patroner så heter det seg " min 1 mm friflukt ". Dette sjekkes ved hjelp av f. eks soting av kule, bruk av tusjpenn, eller ved hjelp av måling med pussestokk. Åpen for kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra en mailing jeg hadde med Trond Alvestad på hjemmelading.no om akkurat den kulen der...

 

"Regn Rhino 165 som en homogen kule og bruk derfor data som Barnes og lign.

Hvis du ikke har det, er det en god regel og starte med data for 180gr konv.kuler. 165gr Barnes data: N150 47,0 - 49,0

Nor204 54,0 - 56,0 Disse er hentet fra Ladeboken utg.6 Patronlengden er her 82,0mm, men det bør du sjekke på ditt våpen. mvh trond "

 

Jeg har funnet ut at min rifle trives veldig godt med 48 grains N150, da får jeg høl i høl -presisjon. I hvertfall klarer rifla det, men ikke alltid jeg...

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra en mailing jeg hadde med Trond Alvestad på hjemmelading.no om akkurat den kulen der...

 

"Regn Rhino 165 som en homogen kule og bruk derfor data som Barnes og lign.

Hvis du ikke har det, er det en god regel og starte med data for 180gr konv.kuler. 165gr Barnes data: N150 47,0 - 49,0

Nor204 54,0 - 56,0 Disse er hentet fra Ladeboken utg.6 Patronlengden er her 82,0mm, men det bør du sjekke på ditt våpen. mvh trond "

 

Jeg har funnet ut at min rifle trives veldig godt med 48 grains N150, da får jeg høl i høl -presisjon. I hvertfall klarer rifla det, men ikke alltid jeg...

Kan jeg lade med samme data som f.eks Swift A-Frame 165 Gr ?

Rhino SS og Swift A-Frame i samme vekt er vel ikke så ulike, de er vel ikke så ulike i hardhet, form og lengde ?

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er tett på æresmedlem i GGG(Gretne Gamle Gubber) så kommer det ett lite hjertesukk til TS og for så vidt alle tilsvarende tråder det er veldig mange av. Virker som alle ønsker alt skal være så enkelt og at en slipper å tilegne seg grunnkunnskapen selv bare en har tilgang til ett tastatur.....

 

Når en vet at piper, kammer, hylsevekter og kruttlotter varierer litt alle sammen, hva med da å få seg en kronograf og ett mikrometer, lære seg å bruke dem begge for deretter å bygge kunnskap rundt den rifla en er i besittelse av?

 

Det tar kanskje 1 dag på banen å finne fornuftige maks ladninger for det aktuelle våpenet med alle normale kulevekter. I etterkant sitter en med bombesikre data som sørger for en ALDRI trenger stole på noen andre kilder enn en selv, spesielt ikke tvilsomme kilder funnet på nett der alle kan være verdensmestre foran taststuret. Sett over ett par år og alt en sparer av søking og siling av info, så er det fantastisk god tidsøkonomi :-) Biproduktet kunnskap og erfaring får en bare ta med på kjøpet ;-)

 

Ønsker du ett spesifikt råd er 58-59 grs N-160 ett (ikke ladeteknisk bokstavelig) hett tips. Samme er 55-56 grs 550

Link to comment
Share on other sites

Dette er sakset fra en mailing jeg hadde med Trond Alvestad på hjemmelading.no om akkurat den kulen der...

 

"Regn Rhino 165 som en homogen kule og bruk derfor data som Barnes og lign.

Hvis du ikke har det, er det en god regel og starte med data for 180gr konv.kuler. 165gr Barnes data: N150 47,0 - 49,0

Nor204 54,0 - 56,0 Disse er hentet fra Ladeboken utg.6 Patronlengden er her 82,0mm, men det bør du sjekke på ditt våpen. mvh trond "

 

Jeg har funnet ut at min rifle trives veldig godt med 48 grains N150, da får jeg høl i høl -presisjon. I hvertfall klarer rifla det, men ikke alltid jeg...

Flott svart rogsom, denne kula ligger nærmest Barnes TSX og bør lades på lik linje som den da den skal regnes som en homogen kule.

Så den bør lades med 50,2grs till 56,3grs med N160 kruttet, og 45,7grs til 50,3grs med N550 kruttet etter VV sin ladetabell nr.14

Og da håper jeg ikke folk tar æresmedlemmet av GGG sine forslag for god fisk, da dette kan muligens være en ladning som jeg ikke ville ligget bak børsa. :overrasket:

Så jeg skulle gjerne hørt Sauer 150 (GGG) sine argumenter for de tallene han har oppgitt.

Til opplysning til Sauer 150, så har jeg 2 stk kronografer, mikrometer og mange skyvelær, så det er ingenting å utsette på måleutstyret :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nå skal du ikke se bort fra at dette GGG's æresmedlemmet har prøvd og trykkskutt ladninger før han gir dem ut på nett ;-)

 

Og 165 Rhino er vesentlig hyggeligere i starttrykket enn en blank 165 TSX som er like lang som ei stiv blyfylt 200 grs kule og lademessig tilsvarende. Greit å være forsiktig, tullete å kaste bort masse kuler på å begynne 10-15% under fornuftig maks.

 

Om du har

så har jeg 2 stk kronografer, mikrometer og mange skyvelær,
er det bare å ta dem i bruk, vips kan du neste gang en tilsvarende problemstilling være en av dem som kan svare noe fornuftig på ett spørsmål, ikke bare synse ut i fra tolkninger av ladetabeller med bruk av interpoleringer av varierende kvalitet.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...