Jump to content

nybegynner med spørsmål


jaktentusiasten

Recommended Posts

hei jeg er ny innenfor hagle ladning og ladning generellt men jeg skal lage noen forholdsvis kraftige patroner med 7,6 eller 5 hagl, men ikke for dyre!. jeg har en lee load all 2 og lurer på:

hva slags krutt? helst med link til der jeg får kjøpt det og helst ei norsk side.

hva slags wad? gjerne en link

ideellt ville jeg brukt bly. men hvis ingen her vil gi detaljer om bly ladning og link til bly hagl får jeg nøye meg med noe annet (brukbart) hagle materiale. og ikke minst hvor mye hagl ? gjerne med en link til hvor jeg får kjøpt.

og kunne noen gjøre det litt enkelt og eventuellt forklare hva slags bushing jeg skal bruke til haggelet og til kruttet?

jeg har blitt fortalt at forskjellen på hylsene er om det er bra plast eller ikke angående antall ganger de kan lades opp igjen, så henger meg ikke opp i det. og har tennhetter så mye å si? de skal vel bare antenne kruttet?: hvis tennhetter har mye å si så vil jeg gjerne vite hva slags tennhetter jeg må bruke og hvor jeg får bestillt dette.

 

jeg vil helst få alt fra norge. bare for å gjøre ting lettere.

 

vil sette stor pris på om noen med peiling vil hjelpe meg med dette, har vridd huet rund i flere omganger for finne ladekomponenter men er ikke lett når hagle ladning er så spessielt med at man må ha rett wad krutt hagl og alt i forhold til hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

Det var ingen dålig önskelista :wink: kraftig , billig , helst bly men även stål ,

Alla komponenter ska helst köpas i Norge , exakta länkar helst på Norska över

Laddata etc etc . Man säger att den som söker finner, och du har nog nytta av att

Söka på diverse forum i Skandinavien och Europa, vi har lagt upp lite data på

Robsoft.nu men det är bly . Ståldata kan vara svårare men ett tips är

Manualen Lightning steel II där det används Alliant steel krut och B&P 25 & 28g förladdningar

Men kraftigt och billigt brukar synka dåligt, då det går åt ca 2,5-2,6 gram för att få 28g stål

I farterna 500-510m sek. Ni har väl lika svårt med komponenter i Norge som vi i Sverige

Men vi handlar allt i Italien utom krut, ni har bättre med krut i Norge och Alliant STEEL och

800-X är fint till stål , 800-X är även jättefint till bly, likaså IMR 7625 , H6 ,VV320 & 340& 350.

Longshot . En jämn och bra tändhatt som går igen i många laddningar är cx2000 , vill man ha en starkare men ändå inte i amerikansk magnum klass så finns Nobel sport 688 och

RIO UEE-G. Amerikanska hattar sitter dåligt i italienska och spanska hylsor, men det finns

Ett verktyg som fixar det .

 

Sen bör du nog titta närmare på detta forum , där finns kraftiga laddata dock kanske inte billiga . Jag har lagt upp en 38g bly med Longshot som provtryckts i italien, den är kraftig

Åt båda hållen ( rekyl) men snabb med utmärkt täckning. Men inget för den som inte pallar

Rekyl för den gör 425-435 ms beroende på hur du laddar den.

 

Jag hävdar att du ska komplettera din Lee press med en sk Crimper och en T-2 är rätt universell, då får du konstanta höjder på patronerna och det ger jämna resultat.

 

/P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...