Jump to content

ruger m77 cal 223


joerninge

Recommended Posts

Har forhør meg om en rifle i caliber 223. Har fått tilbud om og kjøpe en ruger m77 mark 2, i dette kalibret. Riflen er 8-9 år eller deromkring... Selger sier at den kun er skutt 10 skudd med. Følger med en billig kikkert av ukjent merke, 30skudd, enkel bagg og pusseutstyr. Pris kr 6000. Det jeg lurer mest på er om at den er verdt den prisen? Og om det er en ok rifle?

Link to comment
Share on other sites

Naboen har en slik med syntstokk. Han betalte 8000kr med atec maxim demper og Nikon Monarch kikkert. Denne rifla var meget pent brukt og skutt lite med.

Jeg hadde Ruger markll i 3006 i ca ti år. Solgte rifle, atec demper og Tasco titankikkert for 5500kr. Da hadde rifla gått ca 700 skudd og var meget pent holdt.

Kanonbra rifle som jeg ikke forstår at flere velger. Når avtrekket blir justert av børsemaker så er den vel så god som noen T3 i mine øyne, og mer robust. God trepunktsikring, som er trygg og enkel i bruk.

Hadde pruta denne ned til 5000kr, der er (desverre) det markedet stort sett betaler. T3 får man nesten nypris for om man selger, forstå det den som kan :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er den strøken og skutt så lite med som du beskriver så er den nok verdt de kronene der. Dette er solide rifler som det er lite trøbbel med, det bare virker og virker. Jeg har en ruger .223 selv som jeg er veldig fornøyd med, skarven der i mot misliker den sterkt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en MK ll Target siden midt på 90 tallet og det er kun en ting å si! kjempe rifle.

Den er glimrende designet teknisk og bunnsolid.

 

Det som er beklagelig er at markedsføringen av riflen har vært alt for dårlig, ja jeg skylder på importøren. Har en mistanke om att dei har større avanse på andre merker enn Ruger.

 

Det at folk betaler tusenvis av kroner mer for middelmådige rifler (gjelder konstruksjon/design) er uforståelig.

 

Dette våpenet skal du ikke ha noen betenkeligheter med å kjøpe til denne prisen.

Link to comment
Share on other sites

Ha i bakhode at denne riflen hadde en nypris på 7900kr med orginal montasje(som er meget god). Vet ikke hvilken kikkert som følger med, men om det er noe billig kinagreier, så synes jeg ikke det er en veldig god pris. Det er ikke det at rifla ikke er verdt pengene(for det vet jeg den er), men ser ikke poenget med å betale en pris som er over markedspris. Naboen rifle lå på finn.no til høystbydende 10 000kr i noen måneder uten å bli solgt, da med en kikkert til 5-6000kr og demper til 3000kr. Altså fikk naboen en pakke til minst 16000kr for 8000kr. Den "pakken" det er snakk om her kosta kanskje 9000kr(om kikkerten kosta 1000kr), og da er ikke dette et godt kjøp i dagens marked.

Link to comment
Share on other sites

Om dette er et godt kjøp må vel være opp til kjøperen å bedømme, og hva den kostet den gang den var ny er uinteressant. Siden man kan kjøpe samme rifle i dag og den er strøken så vil dagens pris være avgjørende for verdi. Jeg vil mye før ha en ruger m77 enn en Tikka T3 hvor jeg tre ganger i året må inn å klage på magasinet.

Lader man med 75 grains kuler så får du dem ikke nedi magasinet på T3 uten å sette kulene så dypt et kruttmengde blir redusert og friflukt blir for stor. Rugeren er lett å modde slik at magasinet svelger lange patroner.

Rugeren er en enkel og bunnsolid konstrukson, og det er heller ikke noe å si på sammenføyning av deler. Jeg har demontert riflen min og satt den sammen uten at det var antydning til endring i treffpunkt. Av med stokk, av med kikkert i orginalmontasje, løp ut av kasse, kronet løp, montert løp i kasse, montert kikkert, montert i stokk. Jeg fikk sjokk når jeg skulle skyte inn og skuddene satt på prikk der de skulle.

Jeg er faktisk litt lei av folk her på kammeret som skal "disse" alt annet enn Tikka, Sako og Sauer. Og skulle man finne på å ikke kjøpe en Zeiss kikkert, ja da kan man like godt melde seg ut av kammeret. Verdens beste rifle er faktisk ikke produsert enda, enkelt og greit. Hvorfor tror dere at BR gutta bygger sine egne rifler? Jo, ganske enkelt fordi alt av rifler som er hyllevare er for dårlig ;)

Link to comment
Share on other sites

Har ikkje lest "alt" i denne tråden men får jo ei ny ruger rifle til 8000 fra winge våpen, ha det i bakhove iverfall. Betalte selv 4000 for ei brukt tikka m 65 fekk da med montasje, koffert samt ammunisjon for ca 1500 kr. Selv om ett våpen kan vera lika godt brukt som nytt så er det allikavel nettopp brukt og prisen bør vel gjennspegla det.

Link to comment
Share on other sites

Om dette er et godt kjøp må vel være opp til kjøperen å bedømme, og hva den kostet den gang den var ny er uinteressant. Siden man kan kjøpe samme rifle i dag og den er strøken så vil dagens pris være avgjørende for verdi. Jeg vil mye før ha en ruger m77 enn en Tikka T3 hvor jeg tre ganger i året må inn å klage på magasinet.

Lader man med 75 grains kuler så får du dem ikke nedi magasinet på T3 uten å sette kulene så dypt et kruttmengde blir redusert og friflukt blir for stor. Rugeren er lett å modde slik at magasinet svelger lange patroner.

Rugeren er en enkel og bunnsolid konstrukson, og det er heller ikke noe å si på sammenføyning av deler. Jeg har demontert riflen min og satt den sammen uten at det var antydning til endring i treffpunkt. Av med stokk, av med kikkert i orginalmontasje, løp ut av kasse, kronet løp, montert løp i kasse, montert kikkert, montert i stokk. Jeg fikk sjokk når jeg skulle skyte inn og skuddene satt på prikk der de skulle.

Jeg er faktisk litt lei av folk her på kammeret som skal "disse" alt annet enn Tikka, Sako og Sauer. Og skulle man finne på å ikke kjøpe en Zeiss kikkert, ja da kan man like godt melde seg ut av kammeret. Verdens beste rifle er faktisk ikke produsert enda, enkelt og greit. Hvorfor tror dere at BR gutta bygger sine egne rifler? Jo, ganske enkelt fordi alt av rifler som er hyllevare er for dårlig ;)

 

Tror du har misforstått littegrann :roll: "Disser" absolutt ikke Ruger, har hatt det selv i 12år og ville valgt denne foran f.eks T3. Det er selvfølgelig opp til kjøper, men sier bare at bruktprisene på Ruger ikke er så høye som andre merker. Dette er bra for kjøper(altså TS), ikke så bra for selger(f.eks meg). Jeg fikk 5500kr for en pakke som hadde kosta meg 17000kr da jeg solgte min Ruger(lå ute i flere måneder uten noe interesse først). Om jeg skulle kjøpt denne riggen så hadde jeg pruta den ned fordi markedet for brukt Ruger er slik. Om trådstarter vil betale 6000kr så gjør han selvfølgelig det, men betaler da noe overpris etter min oppfatning. Var det oppklarende? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Var i dag og kjøpte rifla ! Rifla var TOTALT strøken!!! var max skutt 10-12 skudd med, og jeg kunne ikke finne et eneste bruksmerke på den! Alderen på rifla viste seg og være 9 år, men har stått lagret tørt og fint i et våpenskap ;) Ente opp med og betale 5500,- og tilstand på rifla tatt i betraktning syntes jeg at det var en helt grei pris, som både selger og kjøper var fornøyd med :) Har enda ikke testskutt den, men håper det blir i morgen eller en dag ila uka! og først da vet jeg om jeg er VELDIG fornøyd eller bare fornøyd ;)

Men den ser helt eske ny ut, og alt virker tight og fint :)

Link to comment
Share on other sites

Er ikke padleåra :) men samme modell mener jeg ! er syntetstokk ja :) og allweather varianten med rustfrit løp! kjikkerten er jeg slettes ikke sikker på hva slags merke det er... logoen er en S.. vanskelig og lese... men tror det står shirstone på det... aner null og nix om det :P er 4x9 40. har et Leupold vx2 3-9 x 40 liggende.. men enda ikke testet hva som er best av disse to. kan egentlig ikke så mye om kikkerter, så aner ikke hva som er den beste. går ut fra at jeg bare selger den ene :) skulle ha lagt opp bilder, men aner ikke hvordan det gjøres :P lurte også litt på hva stigningen på denne er... og om løpet er frittliggende... serie nr starter på 788 vist det hjelper noe :) og..... er det en ok ide og kappe løpet kortere vist jeg skal ha lyddemper på denne? er skeptisk til kapping... men atter en gang... kan fint lite om dette :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott rifle som er veldig lett å ta vare på!!

Jeg regner med du har stigning 1:9 i løpet ditt og da ville jeg latt være å kappe løpet. Tapet i hastighet kan føre til at du mister mulighet til å stabilisere 75 grains kuler, de er gull verdt når holdet strekkes og det blåser.

.223 er et kaliber hvor det er mye å hente i å lade selv. Min ruger .223 går greit med fabrikk, men mye bedre med hjemmeladet. En kule som viser seg å være lett å få til å gå i flere .223 rifler er Hornady sin 75gr BTHP. Den kulen funker også fint på fugl som skal spises :)

 

Du kan sjekke stigning med pussestokken. Når du dytter en pussefille gjennom løpet så måler du hvor langt du må dytte den for å få pussestokken til å gå en runde rundt. Er det 1:9 så vil pussestokken tørne en runde på en lengde på 9 tommer. (Tett oppunder 23 cm)

Link to comment
Share on other sites

Hadde skrudd på Leopold kikkerten du har, den er av god kvalitet. Du har kjøpt lik rifle som naboen min har, og vi har vel kommet frem til at det er 1:9 i den. Han får samling rundt 2-3cm med fusion i sin, men skal sies at han er meget urutinert som skytter så kan være at du får bedre :wink:

Jeg har kappet min 223 til 45cm da jeg setter pris på kort og hendig rifle. Samler fusion på en lapp og kommer mest sannsynlig ikke til å skyte mye 70grs+ kuler. For lengre hold enn 300m har jeg 6,5.

Avtrekket er nok meget tungt fra fabrikk, så ville latt en børsemaker fikle med det litt. De kronene det koster er det verdt, da samlingene dine vil halveres(er hvertfall min erfaring). Jeg fiklet med naboens(nei jeg er ikke børsemaker, men hadde likt avtrekk og var med børsemaker da han fikset mitt. Og nei det gjør meg ikke kompetent, menmen :roll: )og det ble mye bedre, ca 1,5kg(var godt 2,5kg) og mye mindre kryp.

Kjekt at ikke alle må ha T3, lykke til med kjemperifle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

takk takk :) nå har jeg ikke vært og testet den på bane enda, så vet ikke hvordan den er pressisjonsmessig... men har skutt noen skudd med den, og jeg syntes avtrekket virket veldig ok, men nå skal det jo sies at jeg ikke har særlig peiling ;) har forsket litt på dette med stigning på denne, og kommet frem til at dem ble for det meste levert med 1:8 eller 1:9 :) og ang kikkert, så tror jeg at jeg blir og bytte ja ! men den som står på virker egentlig ok :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...