Jump to content

Scout scope på K98 Mauser


arvegutt

Recommended Posts

Jeg ønsker å sette kikkertsikte på en K98 mauser men jeg vil ikke ødelegge dens originale stand med å bore i låskassen for montering av montasje. Ser at man får kjøpt fester som ikke krever slike inngrep, men det blir da sittende langt framme på våpenet, for montering av scout scope. Noen som har erfaring med slike kikkertsikter. Ser også at det blir kalt long eye relief scope. For det finnes vel ingen annen type montasjer for montering av vanlig kikkertsikte uten å gjøre varige endringer på våpenet?

Link to comment
Share on other sites

Ligger en strøken på finn.no.(ikke min)

Kjøp den, og behold din egen? Ingen grunn til å oppfinne kruttet på nytt.

 

Nå må det nevnes at det å "ødelegge" en Mæævvvsser" er liksom ikke å pisse i den hellige gral. Scoutmontasjer fra f.eks XS-sightsystems kan ikke kalles å "ødelegge".

Du gir en bruksgjenstand nytt liv.

 

Når det er sagt så ville jeg heller brukt en ZZK600. Kort kasse og litt mer velegnet.

Link to comment
Share on other sites

Disse krever vel boring i siden av kassa, Gunwerks?

Resultatet av et kjapt googlesøk "M98 scope mount rear sight"

 

Ja, de krever vel boring i siden, men disse likner veldig (nesten identisk) til originalmontasjene som har blitt anvendt under IIVK for å få laget K98k skarpskytter - rifler. Dersom en kyndig person (børsemaker) foretar "operasjonen", så forstyrrer lite bildet av selve rifla.

Forresten fantes en kikkertmontasje på bakre delen av jernsiktet (Kurvenvisier) som likner veldig til et "Scout - sikte". Siktet blitt skyvet på selve Kurvenvisierung. Denne scout - løsningen har vært alt mulig, men ikke suksessrike under innsatsen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...