Jump to content

nato 5.56/223 rem


Tavi

Recommended Posts

Hei

Jeg har en mosseberg patrol med overskriften stemplet på løpet,er det noe forskjell om liten på kammeret?(Bruker ikke 5.56 nato grunnet høyere trykk og fare for deg selv og andre)

hvor kan man få kjøpt tolker eventult brosjer for kammere.

Rifla har gått ca 200 skudd nå,ser på hylsene etter skudd at samtlige har to paralelle stiper etter skyting,mistenker at det er noe som skjer når patronen entrer kammeret,mulig dårlig passning,noe som riper opp hylsa,kan tenke meg at dypden på ripene er 1-2 hundredeler dype.

Jeg skal begynne å lade selv i nærmeste fremtid,har lest ladoboka nr 6 flere ganger,men en ting som jeg lurer på er om det er nødvendig med full pressing av hylsa da den etter skudd "passer perfekt" i kammeret har målt hylse lengden på ny og brukt hylse det er 0,2 mm forskjell,hylsekragen er 0,14mm (hvor den begynner) større på skutt hylse.

Hylse bunn på skutt hylse er 0,06mm større en uskutt.selve kragen er vanskelig å måle men 0.03-0.04 mm lengre på skutt hylse.

kan man ikke bare presse kragen så fremt ikke hylsa går tregt i kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Kan svare på noe:

 

- Mossberg Patrol er kamret i 5.56NATO i følge deres egne sider, dvs det er OK å bruke.

- To paralelle riper, kan det være leppene på magasinet? Sjekk om de har skarpe kanter.

- Helpressing av hylse er ikke nødvendig for hver gang. Enten justere du dien så den bare tar halsen, eventuellt kjøper du deg ei dedikert halspressedie (neck die). De skal i teorien vare lengre om du bare presser hals. En halvauto kan være kilen om du ikke helpresser hylsene, mens en bolt rifle så merker du det under lukking av bolten om det begynner å bli motstand.

- Dimensjonene du oppgir kan jeg ikke kommentere, men hold deg innefor trimlengdene i ladeboken så er du go.

Link to comment
Share on other sites

Takk skal du ha det med magasinet hadde jeg ikke tenkt på,stor sansynlighet for det,sjekkes i kveld.

har lest en plass at da de skulle ta in mosseberg ble det problemer med 5.56 nato stempel på løpet og det måtte produseres med begge stempler,så lenge det stod 223 var det vist ok.

5.56 nato ammo gir større kammertrykk har jeg lest meg til,men som du sier den er kammeret i 5.56 nato,skal man da ha sikkerhet for at kammer og sluttstykke skal tåle dette?

tenker verste senario om det skulle gå galt ,så sier de at det står 223 på løpet og du har skylda?

det blir egen die for halsepressing og eventuelt helpressing ved behov.

Link to comment
Share on other sites

Det går ikke galt med 5.56 nato, ellers hadde det aldri i verden stått på et våpen som kommer fra den kanten av verden, hvor advokater og idioter lever i flott symbiose. Dessuten er den i tgangspunkten laget for nato, og har fått 223 som ekstra påskrift pga eksport. Våpenet er fortsatt det samme, så ta det helt med ro :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...