Jump to content

Lader du kal 10/89 hagle ammunisjon?


Bergur

Recommended Posts

Noen her på kammeret som har erfaring m lading av kal 10/89 hagleammunisjon?

 

Tilgang til fabrikkammo er svært begrenset. Vurderer å starte å lade selv. Men hadde vært fint å høre litt om evt erfaringer fra andre vedr hjemmelading: Tilgang til hylser, Tennhetter (etter det jeg forstår skal det brukes magnumhetter i denne patronen/lengden?), nødvendig ladeutstyr. Er det i det hele tatt verdt å vurdere dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg lader kal 10/89 :D

Med hjemmeladning av kal 10 har du plutselig et hav av muligheter.

Komponenter , utstyr og ladedata finnes og du kan skreddersy alt fra 24 grams i hyperhastighet til tyngre ladninger hvor kal 10 kommer til sin fulle rett.

 

Ikke vurder, start å lade selv.. :D:D

Link to comment
Share on other sites

Nå lader ikke jeg til 10 enda. Den dagen Benelli lanserer en halvauto i 10 gjør jeg det.(de har det ikke på programmet, jeg har spurt)

 

Min aproarch ville heller vært 36 gram stål eller mer for så å utnytte 10erns største fordel ved siden av volum; større høl = bedre håndtering av større hagl.

 

BBB, T eller F blir krampaktig i en 12er og skuddbildene deretter mens "The migthy ten" øser ut grove hagl med letthet.

 

 

Ballisticproducts: 38 grams lading/426m/s

LOAD# 140318-5566 (Duck or Goose)

 

HULL: CHEDDITE 10 ga. 3.5”

 

PRIMER: CH209

 

PROPELLANT: ALLIANT STEEL 42.0 Grains

 

WAD: MM1035 + 14FW20 in wad base

 

SHOT: 1 3/8 oz. 601gr. Steel Shot #1

 

BUFFER: 12 gr.

 

FOLD CRIMP: OS10 over the shot

 

Result: PSI 9800 FPS 1400

 

Joa "speed kills" men anslag i større/tyngre hagl øker rekkevidde kjappere enn økt hastighet.

 

-Lade-L-

Link to comment
Share on other sites

Mec 600 jr

NOK 3231

http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... 14141B9EEC

 

Ute i den store verden har jeg sett den for like under USD 200 pluss frakt og moms.

 

Det finnes billigere der ute.

Sjansen for å finne den brukt i Norge er vel heller liten.

Det finnes konverteringssett til NOK 1100 på Midway Norge.

 

LEE lager ett råttbillig vidunder i plast og aluminium men kun i 12G, 16G og 20G.

(Den pressa til LEE knirker så fælt at jeg bruker ørepropper for å mildne frysninger på ryggen og lar radien stå på som Riga Balzams for nervene - For meg fungerer den greit men noen klager på foldekrympen.)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...