Jump to content

Hva gjør man etter man har skutt rype/orrfugl?


sakeskiller

Recommended Posts

Hei!

hvordan gjør man opp ei rype etter at den er felt? har absolutt ingen erfaring med dette :) finne det noen "tutorials" på youtube eller noe? og er det mulig å grille kjøttet rett på bålet samme kvelden, eller bør det henge for mørning? Hilsen ny småviltjeger, men erfaren storviltjeger! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Her er det "mange veier til Rom"..... ;-)

Jeg pleier å gjøre slik:

Fuglen henges hel, med vom og alt, etter hals (om den ikke skal stoppes ut). Jeg lar den henge noen dager - gjerne tilsvarende 40 døgngrader.

Så fryses fuglen - også hel - innpakket i avispapir eller plast.

 

Tradisjonell tilberedning er å skjære ut brystfilètene og steke disse til de er rosa inni. Kok kraft på skroget. På større fugl tar jeg også iblant vare på lår og steker utenom for servering sammen med kjøttet. Hjerte sprøsteker jeg til en bitteliten smak/forrett, men kan også med fordel hakkes og brukes i saus. Det samme med krås, om du gidder å gjøre den ren.

Alternativt kan man steke kjøttet lett først, og siden la det syde i fløtesaus til det er ferdig.

 

Man kan gjerne spise rype stekt over bålet på jaktdagen. Jeg ville da skjært ut brystfiletene og stekt de på spidd. Eventuelt med en baconskive surret rundt.

 

Men som sagt, her kan du få mange svar, for det er mange måter å ta vare på og tilberede fugl.

Alle måter er bra, bortsett fra de som er dårlige..... ;-)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter mest duer og gjess, men regner med min metode kan brukes på rype/orrfugl og annet fjærkre. Etter jeg er ferdig med jakten og har samlet utstyret ribber jeg det meste av fuglen før jeg pakker de sammen i fuglesekken. Dette for å minske det irriterende dunet under åpning og rensing av fuglen hjemme.

Jeg kjøpte et ekstra kjøleskap som jeg monterte i kjelleren i fjor! Denne er tiltenkt fjærkre og annet vilt som skal mørnes. 40 døgngrader er fint å merke seg, da blir kjøttet tilstrekkelig mørnet, men hvis du har tilgang på et kjøleskap/rom så kan fuglene fint ligge i ei hel uke. (5-6 grader)

Jeg renser alltid fuglene før jeg vakumpakker og legger dem pent i fryseren. Har du ikke vakumpakker så fungerer det fint med et lag aluminiumsfolie og et lag gråpapir, eventulet frysepapir. Jeg har stort sett aldri tatt vare på kråset, men det skal jeg beynne med siden den gjør sausen fabelaktig godt. :)

Link to comment
Share on other sites

Grei video her:

" target="_blank

Gull verdt å ha en bensaks eller annen universalsaks, spesielt for litt større fugl.

 

Jeg foretrekker å fryse fuglen flådd, uten innmat, rett og slett på grunn av at det blir enklere å håndtere når du først skal tilberede den. I en fryser på -21 eller kaldere pakket skikkelig holder de seg i årevis. Fugl fryst med drakten på vil ikke holde seg bedre hvis den er slett pakket ned, kommer det luft til vil det tørke rundt f. eks skuddhull.

Hvis jeg flår større partier som jeg gjorde i høst, bruner og koker jeg kraft på halsen og kråsen og evnt annen innmat. Siler det og fryser det ned i isbitposer. Genialt når man lager saus eller gryte og synes retten trenger litt mer punch.

 

Anbefaler også grillspidd av "nyskutt" rypebryst over bål, la de gjerne "henge" litt i røyken for de stekes, godt og enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...