Jump to content

Sig Sauer X-Five Allround


Andyy

Recommended Posts

Hei.

 

Tittet litt på denne allrounden. Noen som har noen erfaring med den? Kommer til å skyte mest felt og håper denne passer fint til det.

Har ikke verken prøvd eller holdt den enda, er det noen andre pistoler å sammenligne grepet med? Det kan hende jeg kommer til å prøve meg på litt dynamisk i fremtiden, vil denne gå greit der og? Trenger den noen modifikasjoner for å være konkurransedyktig?

 

Edit: Så det var en modell som heter Sig Sauer p226 x-five allround og en som het Sig Sauer x-five allround. Er det stor forskjell på disse utenom den railen?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Den som bare heter X-Five Allround er den nye typen (ny i år) med railen. Den har litt annen styling på sleiden, og har også litt høyere undercut ved avtrekkerbøylen, og muligens litt høyere beavertail (ikke så lett å se). Har også hørt at de er bittelitt mindre i grepet. De er, så vidt jeg kan se og skjønne, ganske så like. Jeg har dog ikke holdt i en, så ta alt dette med en klype salt.

 

P226 X-Five Allround er den gamle typen. Jeg har en slik, og synes den er knallfin. Til felt er den ypperlig, og den duger fint til Production også. Til Production synes jeg at et fiber frontsikte og et short reset trigger kit gjør susen, men det er jo smak og behag. Uansett hva du skal skyte med den så er grepet veldig glatt og i plastikk. Her gjør enten griptape eller stippling susen, eller man kan kjøpe ferdige stippled grips fra Capsicum (som var det jeg gjorde).

 

Grepet er litt større enn mye annet. Noen liker det ikke, jeg liker det veldig godt. Hvor i landet holder du til? Er du noengang i nærheten av Halden kan du gjerne få prøve min.

 

Fin pistol som kan holde følge med det meste, kan anbefales. Den gamle typen har vel Capsicum solgt for 12K eller mindre nå, så hvis de fortsatt har noen igjen er det veldig mye pistol for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Her er en video som snakker litt om forskjellene på gammel og ny:

 

" target="_blank

 

Dette er ikke Allround modeller noen av dem, man mange av forskjellene som nevnes er forskjeller som går igjen på gammel og ny Allround også. Så, du kan holde bittelitt høyere på pistolen (noe jeg mener er den største positive forskjellen), og så har du rail og litt tøffere sleide.

 

Til kun eller hovedsaklig felt er den gamle mer enn god nok, og jeg vil lett kjøpt den (igjen) hvis jeg fikk en god pris. Hvis hovedmålet er Production ville jeg nok prøvd å få håndtert og helst skutt både gammel og ny, og sett om grepet er så mye bedre at det er verdt prisforskjellen (noe jeg mistenker at det er, når man skal skyte fort).

Link to comment
Share on other sites

Takk for mye bra informasjon.

 

Sånn jeg tenker per i dag så kommer jeg hovedsakelig til å ha fokus på felt. Production blir mer for moroskyld ved siden av. Jeg finner ingen butikk som har den nye modellen, skulle gjerne likt å kjent på forskjellen på dem begge. Er dessverre ganske langt unna Halden, men takk for tilbudet :) Veit du hva nye modellen går for?

 

Jeg tar en titt på videoen så får jeg vell mer forklart :)

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Hvis du skal bruke pistolen til felt ville jeg anbefalt en Sig X-5 X-series, den kan også brukes til standard klassen i dssn. Den har justerbart avtrekk, ( før og ettersending og selve avtrekkeren kan også flyttes) og er et bedre valg til felt enn en allround.

Link to comment
Share on other sites

Allround duger flott til felt, men det er klart at justerbar SA avtrekker er å foretrekke. Du kan da ikke skyte Production med den, og den er dyrere. Men, det kan hende det ligger en fin brukt en til salgs hvis du titter litt, eller sender Kai en pm. :winke1:

 

Sig i 40 hadde jeg styrt unna til praktisk pga. liten magadinkapasitet. Grepet er likt ja. Jeg hadde kjøpt brukt eller hørt med Capsicum, og jeg hadde absolutt kjøpt den i 9mm.

 

Og det er klart, skal man ta den helt ut til felt uansett pris er jo X-Six en flott pistol. Litt av poenget med P226 X-Five Allround er at det er en knallgod pistol til en relativt rimelig penge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er temmelig fersk,og har ikke hatt andre pistoler,så jeg kan bare snakke om erfaringer med den. En X-Six Supermatch i 9mm. Med G10 grepet sitter den og føles veldig godt i hånda,og er en nydelig pistol å skyte med.

Pistolen går meget godt. Det er KUN meg selv å skylde på ved dårlige treff. Beste 60 skuddserien min så langt er 549 poeng. Har skutt ca 1300 skudd men den siden jeg fikk den i august uten noen som helst form for problemer.

Den koster,og det var bare å lukke øynene når pengene gikk ut fra konto,men det glemmer man fort :)

 

Prøvde å ta noen nærbilder av grepet og den rette avtrekkeren som også er veldig god. Jeg liker utseendet på disse pistolene veldig godt.

Som nevnt tidligere i tråden så er grepet å få kjøpt hos Capsicum,samme gjelder magasinbrønn,avtrekker osv.

 

IMG_4020_zpsfa1985b5.jpgIMG_4022_zps9b5c524e.jpgIMG_4023_zpsac8e01b5.jpgIMG_4025_zps735ccff7.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan de supermatchene brukes til felt og ipsc? Har ikke helt lært meg hva som gjør om ett våpen kan stille i de diverse klassene enda.

Veldig pen pistol, nå har jeg blitt veldig usikker på hvem sig de blir :) Kanskje vente en eller to ekstra lønninger og gå for hakket over.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så inne i det der selv,men i IPSC så er det vel ikke lov med lenger en 5 tommer langt løp. Meget mulig jeg tar feil der,jeg har som sagt ikke greie på alle reglene.

Mener å ha sett noe om at det bare er Allrounden som er på Productionlista til IPSC,men igjen,jeg er ikke sikker på om jeg har rett i det. Det finnes nok av dem som vet det meste om dette her inne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...