Jump to content

Hjelp til valg av første hagle.


OKB

Recommended Posts

Jeg skal gå til innkjøp av min første hagle så raskt som mulig.

 

Har fått tips om å kjøpe brukt og velge ei med justerbar kolbe.

 

Noen merker og spesiell hagle dere anbefaler? Kunne tenkt meg type o/u.

 

Må vel være mulig å få ei brukbar ei mellom 5000-10000,-? Kan til nød gå litt over.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er en o/u-hagle du skal ha kan du med en gang glemme justerbar kolbe, noen auto-hagler har dette, men ingen standard o/u hagler har dette. Tilpasning av kolben blir en børsemakerjobb.

Du sier ingenting om hvilken vekt du ønsker på våpenet og jeg antar da at dette ikke er viktig. Det dukker til stadighet opp hagler av merkene SKB og Miroku, våpen i som i kvalitet som er langt over snittet av "volumselgerne" på markedet i dag og til regelrett røverpriser (kr 2000-5000). Har du preferanser på lettere hagler er en Beretta 685/686 til mellom kr 5-10000 et meget trygt valg og til under kr5000 får du den eldre s55/56 modellen av samme merke.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få monter justerbar kam på de fleste hagler. Og alle butikker med litt volum og respekt for kunden gjør denne jobben.

Prisen er fra ca 2000 kr og oppover.

Om du har en hagle til 3000 kr eller 30 000 kr. Etter monteringen av justerbar kolbe kam blir det samme.

Link to comment
Share on other sites

Er det justerbar kolbe eller kolbekam du er ute etter? Kan ikke helt se hvorfor noen av delene i utgangspunktet er nødvendig når du ennå ikke har prøvd din kommende hagle. Det er absolutt de færreste som har justerbar kolbe/kolbekam på sine hagler og det er minst en grunn til det.

Link to comment
Share on other sites

Da lurer jeg på hva grunnen er til det arctichunt? og selvfølgelig selges det masse nye O/U hagler med justerbar kolbekam!

Alle nybegynnere som har tenkt til å investere litt i en god hagle som de har tenkt til å beholde lenge og kanskje skyte litt lerduer å diverse med bør absolutt kjøpe seg en hagle med justerbar kolbekam :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk tipset ifra jegerprøveinstruktøren om å kjøpe brukt og helst ei med justerbar kolbe.

 

Har ikke tenkt så mye mer over det enn at det høres jo logisk ut når jeg er helt ny med hagleskyting så kan det vel hende skytestilling og sånn endres litt i starten og det da kan være greit å kunne justere etterhvert?

 

Jeg finner uansett ikke så mye o/u hagler med dette på finn.no om dagen så kanskje det er like så greit å finne ei jeg liker i en lokal butikk for og så få ettermontert dette.

Link to comment
Share on other sites

Den viktigste grunnen for meg til ikke å velge justerbar kolbekam er økt vekt og endring av balanse på våpenet og til slutt hva gjør du da om Cast off/on er feil?

Jeg ser fortsatt ikke poenget med å kjøpe justerbar kolbekam på et våpen uten å gjøre et forsøk på å finne et våpen som passer deg uten en slik justeringsmulighet. Om våpenet passer deg vil du kunne skyte leirduer uproblematisk selv om du har kun en standard jakthagle. Tenker du etterhvert at aktiv lerdueskyting er noe å satse på vil jeg tro et dertil egnet våpen vil bli kjøpt inn uansett.

Som nybegynner ville jeg kjøpt en brukt hagle av god kvalitet og brukt uker og måneder på å øve på riktig anlegg/montering av haglen. i de fleste tilfeller vil dette gå bra uten noen form for ettermontering av justeringsmuligheter osv og det er penger spart og som igjen kan brukes på ammo osv.

Våpen som i hovedsak er produsert for det amerikanske markedet har kolber som er relativt nøytrale i cast on/off og fall, det betyr at disse våpnene vil være ganske så ok for de fleste. Det ligger en Miroku produsert Winchester med løse choker til salgs på finn til kr 3000, abc fritid har en Nikko (super kvalitet) til kr 5000, mulighetene er mange og skulle haglen ikke passe helt er det mulig å få en børsemaker til å endre på kolben, mener å huske en ettermontering av justerbar kolbekam koster rundt 2000 kr og omtrent det samme for å endre cast on/off.

Ved kjøp av brukte våpen av god kvalitet som eks Beretta, Browning, Miroku, Skb, Nikko, Winchester (japan/Miroku)++ og våpenet er brukt til jakt skal du være uheldig om du finner et våpen med slark i mekanismen. Det du må forsikre deg om er om våpenet har sprekker i treverket, bulker i løp og om eventuelle løse Choker er løse og ikke sitter fast. Er alle de nevnte punktene ok, sammen med god funksjonering, er du langt på vei til å få deg et våpen som mest sannsynlig vil følge deg resten av din jegerkarriere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...