Jump to content

Skremmer vilkamera viltet ?


Stick & String

Recommended Posts

Jeg har brukt viltkamera i en årrekke, fra de tidligste modellene med vanlig film som måtte fremkalles til dagens MMS kamera. Jeg ser på bildene at dyra reagerer like mye på dagens IR blits som de gjorde med vanlig hvit blits. Rådyra virket ikke som de brydde seg noe om blitsregnet, de passerte kameraene dag etter dag uten å bry seg.

Hjorten derimot ser ut til å sky kameraene mye mer, snakker her om nattestid med IR blits. Vi har et terreng med ei nydyrka mark som ligger midt inne i skogen, skjøt en spissbukk der 1 sept , men etter dette har det vært heller labert. Vi har satt opp flere kamera i alle tråkk som fører til og fra marka og har dyr ganske ofte på kameraene, men det virker som de stopper opp og ikke går inn på marka. Sjekket marka fysisk nå i helga og det fantes ikke spor etter dyr der i hele tatt. ganske merkelig da denne ble dyrka i våres og burde være en hjortemagnet uten like. Grunneier sier at han så masse hjort på marka i sommer.

Noen som har tilsvarende erfaringer ?

Vi har en frisk diskusjon i jaktlaget om vi skal beholde kameraene eller rett og slett fjerne de.

Jeg er av den mening at det skader i alle fall ikke å fjerne de, i alle fall for en periode

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...