Jump to content

Rypejakt i tromsøområdet


Eso036

Recommended Posts

Fjellet ovenfor Kvaløvågen er lett tilgjengelig, der kan man finne bra med fugl. Men er nok mye turgåere der ennå. Ellers ville jeg ha prøvd Ringvassøya og Reinøya. Reinøya har fint terreng, men det selges maks 10 kort per dag så det er ofte utsolgt i september, og du må ta ferje. Dessverre er områdene rundt Tromsø stort sett organisert i en masse små grunneierlag, som er himla dyre i forhold til hva de tilbyr. I tillegg har de all slags forskjellige regler og baglimits, veldig få åpner før 1 oktober. Kvaløya burde strengt tatt ikke ha mer enn ett utmarkslag fordelt på 2 eller 3 soner. Jeg bodde 9 år i Tromsø og jaktet stort sett på Senja og i Finnmark.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange muligheter fra Tromsø, så man må bare ta tida til hjelp å bli kjent. Etterhvert finner du et par områder som du vender tilbake til. Du bør koste på deg å dra litt lengre unna enn du har vært. Men det trenger ikke være veldig mye lengre.

 

Jeg ville prøvd meg på Reinøya i uka, da er det ledige kort å få. I helga er det vanskeligere.

Nå om dagen så er det litt spesielt i og med snøfallet som kom mandag. Noen av rypene har da trekt opp høyt, mens andre kan finnes hvor det er nok skjul til de lengre nede i skogkanten.

På Reinøya kan du jo gå Reinskardalen, men for å finne fugl lavere ville jeg prøvd Nordskaret, og den sida som er sørvendt der.

Hvis du ikke orker ferge, så ville jeg prøvd på Ringvassøya. Der er det mange fine områder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...