Jump to content

Duejakt


islendingen

Recommended Posts

Hei på dere alle sammen, Jeg prøver meg fram på duejakt, Det er det ene jeg har tilgang til så det må brukes :)

 

Men Jeg har fått tilgang til en åker som er ganske svær.... Men det er Havre som var dyrket der i sommer..... Funker det greit på duer eller er det helt håpløst?

 

Jeg var der i dag tidlig og satt ut 46 lokkeduer i et V opp mot vinden og med de satt med nebbet også mot vinden,

Jeg satt meg i jordkanten inn ved en øy med trær midt i åkeren, Glemte faktisk kamonettet hjemme men prøvde å skjule meg så godt jeg kunne inni mellom trær og under trær, Jeg så ikke så veldig mye duer der, men det var noen som fløy i mellom trærna der og noen som fløy rett over meg uten å så lite som kikke på lokkeduene.......

Begynner det å bli for seint for lokkeduer ut på jorder eller ?

 

Har dere noen forslag? kanskje jeg var for synelig? Kanskje Havre ikke er godt nok ? Er det bedre å plassere lokkeduene der hvor sola kommer først opp ?

 

 

Jeg trenger alle tips :/ så det er bara å kjøre på hvis dere kan formiddle noet

 

hilsen, desperate islendingen.

Link to comment
Share on other sites

Lite å tipse om.. De fleste flokkene gjør seg jo klare til å trekke sørover. Havresekken er ikke noen høydare som regel.. Hvete, bygg og raps er der jeg normalt har best respons, men i år var treskinga vel tidlig over.. Jeg ga mer eller mindre opp tradisjonell jakt i år. Tok noen overflygere, det er alt. Men nå før de trekker, ville jeg tatt dem i hvile/stamtrærna de sitter i mellom foringsrundene.. Evt finn deg noen store gamle eiketrær, poster under disse morgen og kveld. Siste sjanse er å spørre bonden om du kan sitte på nysodd høsthvete, der kan du få bruk for lokkefuglene..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...