Jump to content

Vortex Viper HS-T 4-16x44 erfaringer?


Bjorhusdal

Recommended Posts

Heisann! Sitter å småkikker litt på kikkerter da kontoen ble nylig fylt opp. Fant da dette siktet etter litt kymsing her å der! Noen som har erfaringer med dette? Hvordan er skumringsegenskapene? Har nåverende en zeiss conquest 6.5-20x50 og er delvis fornøyd med den. Setter pris på alle tilbakemeldinger, setter også pris på forslag til evt. annen kikkert jeg kan kjøpe meg som ikke kveler lommeboken helt!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med HS-T, men har et PST 4-16x50, og til sitt bruk, så er det helt greit!

Mye for penga... Og prisforskjellen mellom dem er jo meget liten.

Og da har du lys i tillegg... :smile:

Ja sitter å vurderer den istedenfor. Har du noe annen optikk som du kan sammenligne med? hvordan er den optisk osv?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med HS-T, men har et PST 4-16x50, og til sitt bruk, så er det helt greit!

Mye for penga... Og prisforskjellen mellom dem er jo meget liten.

Og da har du lys i tillegg... :smile:

Ja sitter å vurderer den istedenfor. Har du noe annen optikk som du kan sammenligne med? hvordan er den optisk osv?

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke noe å sammenligne med. Resten av det jeg har er Scmidt&Bender, Docter osv og det blir ikke helt "riktig" å sammenligne med dem. :winke1:

 

Det jeg liker med Vortex'en, er at du har "alt" så og si...

 

MIL/MIL

Funksjonelt retikkel

Utvendige tårn

Justerbar belysning med "AV" mellom hver lysstyrke.

God mekanikk (Repeterer klikkene, ihvertfall gjør min det)

Zero stop (I den grad du trenger det)

Helt grei glasskvalitet. Langt ifra best! :winke1: Men helt grei!

Garantien er jo tett ved uslåelig...

 

Men det kommer jo helt an på bruken! Jeg bruker min på litt "medium" langhold, og jakt på gås, bever og rådyr. Skulle gjerne hatt litt bedre skumringsegenskaper, men den har fungert helt greit så langt.

Bortsett fra beverjakta, så er det relativt lyst når jeg bruker den... Og derfor har jeg degradert den til reservekikkert til bever... Der er fortsatt S&B den beste jeg har!

 

Men personlig så synes jeg at det er som å sammenligne epler og pærer, når folk sammenligner kikkerter fra så vidt forskjellige prissegmenter....

 

Men alt i alt, så vil jeg absolutt anbefale den når prisen tas med i beregninga!

 

(Men jeg har som sagt ikke mye erfaring med andre kikkerter i samme prisklasse... Det er jo MYE å velge i, så jeg vil også anbefale å SE igjennom så mange som mulig. Hva en trenger av diverse funksjoner på kikkerten må en bare bestemme seg for selv.

Behov, lommebok, personlig smak osv betyr ufattelig mye mer enn teoretiske verdier i tabeller osv..... :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig ikke noe å sammenligne med. Resten av det jeg har er Scmidt&Bender, Docter osv og det blir ikke helt "riktig" å sammenligne med dem. :winke1:

 

Det jeg liker med Vortex'en, er at du har "alt" så og si...

 

MIL/MIL

Funksjonelt retikkel

Utvendige tårn

Justerbar belysning med "AV" mellom hver lysstyrke.

God mekanikk (Repeterer klikkene, ihvertfall gjør min det)

Zero stop (I den grad du trenger det)

Helt grei glasskvalitet. Langt ifra best! :winke1: Men helt grei!

Garantien er jo tett ved uslåelig...

 

Men det kommer jo helt an på bruken! Jeg bruker min på litt "medium" langhold, og jakt på gås, bever og rådyr. Skulle gjerne hatt litt bedre skumringsegenskaper, men den har fungert helt greit så langt.

Bortsett fra beverjakta, så er det relativt lyst når jeg bruker den... Og derfor har jeg degradert den til reservekikkert til bever... Der er fortsatt S&B den beste jeg har!

 

Men personlig så synes jeg at det er som å sammenligne epler og pærer, når folk sammenligner kikkerter fra så vidt forskjellige prissegmenter....

 

Men alt i alt, så vil jeg absolutt anbefale den når prisen tas med i beregninga!

 

(Men jeg har som sagt ikke mye erfaring med andre kikkerter i samme prisklasse... Det er jo MYE å velge i, så jeg vil også anbefale å SE igjennom så mange som mulig. Hva en trenger av diverse funksjoner på kikkerten må en bare bestemme seg for selv.

Behov, lommebok, personlig smak osv betyr ufattelig mye mer enn teoretiske verdier i tabeller osv..... :winke1: )

 

Mye lurt i det du skriver! Skal fortsette å pløye gjennom finn.no etter gode tilbud:)

Link to comment
Share on other sites

Glemte faktisk å skrive det... :oops:

På diverse bruktmarkeder (Finn osv) så kan du jo absolutt gjøre gode kjøp på GOD optikk...

Meget gode glass til "Vortex" priser dukker opp rett som det er.

 

Kommer helt ann på hvor travelt du har det.... :winke1:

 

(Eneste problemet jeg har hatt med brukt optikk, er at når jeg finner "riktig" kikkert, så er det som regel med "feil" retikkel, "feil" knepping osv... :roll: )

 

Men, som sagt, kan en ta tiden til hjelp, så dukker det meste opp der, før eller senere.... :D

Link to comment
Share on other sites

Glemte faktisk å skrive det... :oops:

På diverse bruktmarkeder (Finn osv) så kan du jo absolutt gjøre gode kjøp på GOD optikk...

Meget gode glass til "Vortex" priser dukker opp rett som det er.

 

Kommer helt ann på hvor travelt du har det.... :winke1:

 

(Eneste problemet jeg har hatt med brukt optikk, er at når jeg finner "riktig" kikkert, så er det som regel med "feil" retikkel, "feil" knepping osv... :roll: )

 

Men, som sagt, kan en ta tiden til hjelp, så dukker det meste opp der, før eller senere.... :D

Kjenner meg godt igjenn i det du sier om feil knepping/retikkel :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...