Jump to content

Hvilken del av elgen?


ween

Recommended Posts

Som grunneier vil jeg i år heller ha elgkjøtt enn penger av jaktlaget som jakter i mitt terreng. Veit ikke riktig hvor mye det blir, min skog er ca 1000 mål og inngår i et elgterreng på ca 15000. Hva bør man ønske seg av kvart forpart vs bakpart? En evt halv elg deles vel i en hø og ve side, så da blir det vel ett fett. Eller risikerer man å få enten en bakpart eller en forpart?

Link to comment
Share on other sites

Hei

Vi på jakt laget vårt trekker parter (lodd trekning) dette har fungert bra i alle år og forskjellige grunneiere som får skuddskadene hvert år så ingen klager på og å få dårlig kjøtt.

 

hvis du må velge forpart eller bakpart da ville jeg valgt bakpart da får du ikke kulehull ;)

 

Mvh

Rune

Link to comment
Share on other sites

Bakpart ja. Tenkte meg det, men hadde mest låret i tankene. Dette har jeg ikke greie på i det hele tatt. Skauen fikk jeg på merkverdig vis kjøpt i våres, elgkjøtt har jeg kun erfaring med ferdig tilberedt. Det er en trivelig gjeng med "herremenn" som har jakta elg i en årrekke. Tror jeg kan komme med ønsker, vi har en god tone. Men jeg tar det jeg får. Håper bestanden er bedre enn hva den visstnok var ifjor.

Link to comment
Share on other sites

Selvsagt bakpart delt mellom 7. og 8. ribben talt forfra, det er der alt det fine kjøttet er, lår og rygg. Men så er det hvor mye du har rett på utifra areal. Hvis der blir tildelt 7-8 elger på valdet så bør du få en halv. 15 elger og du bør få en hel.

 

Hvis jegerne skal gjøre alt jobben så bør vel de tilgodeses litt de også.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...