Jump to content

Tips til tiurjakt


Stabbis

Recommended Posts

Mens jeg venter på våpensøknaden min skal bli godkjent, så tenkte jeg å starte med litt forberedning. Hagle er allerede resservert hos forhandler og for ordenskyld så er det en Beretta Silver Pigeon 1 :winke1:

 

Jeg er førstegangsjeger og ganske grønn på dette med jakt så jeg trenger litt tips om disse spørsmålene:

Hvilke choker anbefaler dere på hagla til jakt på tiur? Gjerne med detaljer om det er oppe eller nede og hvilket løp som går av først.

Hvilken type ammunisjon bruker dere og str?

 

Tiurblinker er bestilt så jeg får testet ut jaktammoen og choker for å se hvordan svermen blir. Bør jeg sette opp blinken på 30 meter? Mener blinken er 100x75 cm.

 

I går fikk jeg ett spesielt syn når jeg kjørte bil. Langs jaktterrenget jeg skal jakte gikk det en tiur langs kvitstripen etter veien. En stor og fin gammeltiur :winke1: av en eller annen grunn så var den ikke redd bilen når jeg kom kjørende. Jeg trodde kanskje tiuren var litt mer sky enn som så.- dette er vel den siste tiuren jeg ser i år frykter jeg.

Link to comment
Share on other sites

Vent til du får prøvd hagla di i det hele tatt med å begynne å planlegge alt mulig! Skyt mye på leirduebanen, øvelse gjør mester ;)

Og ang choker kommer dette fram til smak og behag... Prøv di på papp plater sånn at du ser svermen også velger du choker utifra hva du ser! Det ligger også ut skjema på nette om hvor mye chockene sprer på angitt distanse! Sett opp på 30 meter å prøv!

Og ammo kommer helt ann på holdet, 3'er eller 4'er bør passe bra :)

 

Hva mener du med oppe og nede? På SP1 er det jo løpsvelger..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Stabbis

 

Enig i det Bkgundersen sier at før du planlegger jakt så bør du bli kjent med haglen din og trene på å skyte masse. Jeg vil anbefale deg å ta en tur på leiduebanen og skyt Sporting da dette er mest jaktrelatert. Dette vil du tjene mer på enn å dra på jakt med en gang uten at du er godt kjent med ditt våpen. Vi jegere vil jo helst unngå all skadeskyting, men det vil skje fra en tid til en annen med alle.

 

Angående choker så vil det følge med 5 choker med til Berettaen du får så du kan godt bare bruke disse i første omgang, da kan du skyte på stillestående blink og sjekke spredningen selv. Jeg personlig liker å bruke litt trange choker i begge løp, eller sette på den trangeste jeg har til skudd nr 2.

 

Lykke til! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...