Jump to content

Minimumslading fra vihtavuori sin tabell


thools1

Recommended Posts

Fersk hjemmelader. Har prøvd å søke men fant ikke noe.

Ladet noen forskjellige ladninger med vv n160 med barnes ttsx 168gr. 30.06 kaliber.

Fulgte tabellen på http://vihtavuori.com

 

Minimumsladingen på 50.2 var den med best presisjon, to hull i hull og en 1 cm til venstre.

51.7 var helt ok total 3-4 cm mellom 3 skudd.

 

Spørsmålet er om 50.2 fungerer like bra på elgen som 51.7. Burde jeg lade videre oppover? Tabellen sier helt opp til 56max.

 

Det er jo kuler som koster litt, og jeg har ikke skyteferdigheter så jeg merker 3-4 cm fra eller til. Det å lage 20-30 skudd, når pakka er på 50 føler jeg er unødvendig, særlig når 50.2 gikk veldig bra.

 

Kan jeg gå for 50.2, uten problemer med forhåpentligvis gjennomskytning?

Jeg har ikke tilgang til kronograf.

Link to comment
Share on other sites

Har nå testet 53.0,53.5,54 i n160

Mer trykk i børsa nå. 53 samlet innafor to små klistrelapper.

Har hatt en diskusjon på fb om at det fortsatt blir for lav hastighet. Mange mener jeg kan lade opp til 4-6grain mer i denne kombinasjonen. Mens andre sier den blir bra.

 

Vet det er en samltråd på barnes tsx/ttsx. Men der blir alle kaliber og vekter nevnt. Her er det snakk om 3006 168gr ttsx

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader TTSX 168 grain i 30-06.

Bruker 55 grain N-160 og col på 82mm, som passer i denne børsa.

 

Ladeboka nr 7 har startladning på 56 grain og maks på 58 grain N-160 med følgende kombination: Barnes TXS 165 grain og col på 82mm. Denne kula er 3 grain lettere.

Videre har de start på 55 grain og maks på 57 grain N-160 med Lapua Naturalis 170 grain og col på 81 mm. Denne er 2 grain tyngre og noe annen friksjonsflate.

Ser de ligger et ørlite hakk over Vitavuori sin maks, så jeg holder meg under den.

Jeg tror du kan lade deg oppover og se om du får bedre samling før du kommer på maks.

 

 

Mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

 

Kan jeg gå for 50.2, uten problemer med forhåpentligvis gjennomskytning?

Jeg har ikke tilgang til kronograf.

 

Hei.

 

Ja det blir ikke problemer med gjennomskyting, inntrengningen blir vanligvis bedre ved lave hastigheter som følge av liten ekspandert diameter og derav mindre oppbremsing av kula i dyret.

 

50,2gr med N160 gir ifølge VV sin tabell 745m/s i 63cm pipe, denne hastigheten er i grenseland for homogen kule.

 

På 100 meter vil hastigheten være omtrent 680m/s, ekspandert diameter begynner å bli liten. Vanligvis rundt 1,3-1,45x opprinnelig diameter på disse.

 

På 200m er hastigheten 620 m/s og ekspandert diameter begynner å bli veldig liten, såvidt kula begynner å åpne.

 

Dette kan gi deg dårlig skuddreaksjon, alt etter treff. Har du kortere pipe blir hastigheten enda lavere....

 

Anbefaler at du guffer opp disse noe mer, hastigheten er for lav for disse kulene. :)

Link to comment
Share on other sites

 

Kan jeg gå for 50.2, uten problemer med forhåpentligvis gjennomskytning?

Jeg har ikke tilgang til kronograf.

 

Hei.

 

Ja det blir ikke problemer med gjennomskyting, inntrengningen blir vanligvis bedre ved lave hastigheter som følge av liten ekspandert diameter og derav mindre oppbremsing av kula i dyret.

 

50,2gr med N160 gir ifølge VV sin tabell 745m/s i 63cm pipe, denne hastigheten er i grenseland for homogen kule.

 

På 100 meter vil hastigheten være omtrent 680m/s, ekspandert diameter begynner å bli liten. Vanligvis rundt 1,3-1,45x opprinnelig diameter på disse.

 

På 200m er hastigheten 620 m/s og ekspandert diameter begynner å bli veldig liten, såvidt kula begynner å åpne.

 

Dette kan gi deg dårlig skuddreaksjon, alt etter treff. Har du kortere pipe blir hastigheten enda lavere....

 

Anbefaler at du guffer opp disse noe mer, hastigheten er for lav for disse kulene. :)

 

Takk for svar!

Jeg har ladet til 53.5 nå, har du noe info på det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...