Jump to content

berget fra søpla..:


ivara

Recommended Posts

Her er 2 av mine favorittkniver, begge berget fra søpla.

Antar dere tåler at det postes noe i kontrast til smykkene som det ellers er mange av her inne.

 

Den øverste, en 6" Strømeng med bladet knekt tvers av. Bladlengde nå , 12 cm. Av en eller annen grunn slipte jeg litt drop point i bladet... :?:

Min gamle far fant også ut han skulle hjelpe meg litt, og slipte kniven blå og fin frami buen - da ble jeg noe småirritert :evil: Men ser ut til at jeg klarte å berge herdinga..

Slira er også sydd om, men bomma litt nederst, skar litt for snaut. Men det holder akkurat.

 

Nederste kniven startet sitt liv som en vanlig morakniv fra KJ Eriksson , rødt plastskaft med fingervern og blad i karbonstål. Etter å ha ligget noen timer på en vedovn, så var skaftet etterhvert noe uformelig kan man si.

Jeg skulle på repøvelse og trengte en passende kniv i full fart, så da ble denne bygd om til en "semi-full tange" , jeg fant en passende hardvedkloss som jeg sagde spor i , og bladet ble limt med 2k lim. Messingnitene (spiker) er mest til pynt :)

Slire ble også sydd, i det som var for hånden, dvs kunstlær og hvit nylontråd. Så stygg at den desverre kom utafor bildet, men den gjorde jobben.

 

En meget anvendelig og hendig liten tass av en kniv, ikke visste jeg at jeg hadde lagd min første EDC heller :mrgreen: Og den var forsvunnet i mange år, gjensynsgleden var stor da den dukket opp igjen :)

 

DSC_0090.JPG

Link to comment
Share on other sites

takk :)

 

pappas forsvarstale : "jamen, de der knivene er herdet så hardt at de blir bedre om man sliper de litt blå" :overrasket:

(etter å ha kjøpt en Frost kniv i rustfritt som ikke tålte å sløye fisk engang uten at eggen ramlet av... )

 

men, ser ut som at jeg slapp med skrekken

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

.. og her er frost kniven med det harde stålet, nevnt i forrige post. Funnet igjen etter x antall år. Den knakk også bladet..

 

Disse knivene er beregnet for bruk med store gummihansker på nevene, så når det bare var en brøkdel igjen av bladet så var var det klart av skaftet måtte trimmes litt. Syns formen ble veldig bra - men bleket PE plast er jo ikke særlig estetisk tiltalende da :mrgreen: (kniven øverst er tatt med for å vise omtrent hvordan skaftet så ut originalt (den er fra KJ Ericsson og ikke 100% lik)

 

gudene må vite hvorfor jeg slipte så mye "drop point" i bladet - jeg syntes kanskje den så litt "uppnosig" ut...?

 

DSCF0947.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...