Jump to content

Jakt i Spania


Anders

Recommended Posts

  • 9 months later...

Hei,

 

Hvordan gikk Spania turen :?: Blei det Steinbukk :?:

 

Er steinbukkjakta noe og satse på for norske jegere :?:

 

Noen synspunkter på reinsdyrjakt i Norge kontra steinbukkjakta i Spania :?:

 

Forresten noen som viste at Spania er på andre plass i Europa, kun passert av Sveits når det gjelder tellende areal for fjell. Gikk på en sikkelig smell i Trivial Pursit her om dagen :? Lærer så lenge man lever :lol:

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Hei Nils-Ole

Det var en spennende tur og fin jakt. Og det blei en steinbukk.. Eh.. to faktisk..

Litt uheldige omstendigheter gjorde at vi skjøt feil steinbukk og i tillegg traff jeg en annen (rikosjett)..

Steinbukken var gammel, men ikke så lange horn som den vi opprinnelig var etter.

Allikevel et minne for resten av livet.

Steinbukkjakt i Spania er absolutt noe å satse på. Utfordrende jakt og fin natur. Men det koster relativt mye og er som regel bare 3-4 dagers jakt.

Dette var min første og sålangt eneste steinbukkjakt, men jeg har fått litt dilla. Skal til Sayanfjellene med Østbye i høst.. :)

Jeg har skrevet litt om jakta på bloggen min forresten: http://andersmossing.blogspot.com (bla litt nedover).

 

Etter min lille erfaring fra steinbukk i Spania må jeg si den ligner litt på norsk reinsdyrjakt. Dyrene finnes gjerne i småflokker i kupert fjellterreng, og ansmygningene/avskjæringene blir noe av det samme. Men de har endel bedre syn enn reinsdyr.

 

Det er foreløpig vanskelig å finne de riktige store trofèene av Sierra-Nevadasteinbukk. Myndighetene hadde en hard avskyting av bestanden (pga. sykdom) for 8-10 år siden. Dette betyr at det er vanskelig å finne dyr eldre enn dette. Min var vel 10 år om jeg husker rett.. Men antakelig hadde den opplevde dårlige livsvilkår, da hver vekstsone på hornene var halvparten av normalt.. Men jeg skyter gjerne et eldre dyr med kortere horn, enn ungdyr med lange..

 

Har de virkelig så mye fjell? Utrolig... :) Er faktisk noen fantastiske jaktmuligheter der. Fire underarter av spansk steinbukk, et par gemser, villsvin, hjort...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...