Jump to content

God ladning å erfaring med 7mm RM


jan.borge

Recommended Posts

Jeg har nett fått tak på en 7mmRM.

 

Tanken var hjortejakt å reinsjakt.

 

Ladet opp med 154grs SST. col på 86mm har da 3mm fri flukt. Men 66grs N-560 krutt.

Dette ser ut til å virke bra. Ikke fåt målt hastighet da det piss regnet ved testing.

 

Noen som har annen data på krutt type som gir fart å fine samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Accubond 160gr, Federal 215, Retumbo 69,2gr gir treskuddsamlinger på rundt 14-15mm 905 m/s utav 65cm pipe. Ved 72gr gav den 950 m/s, men den er på feil side av rødstreken.

 

Nosler Accubond 160gr, Federal 215, MRP 62,5gr gir treskuddsamlinger på rundt 16-18mm

 

SST 162gr, Federal 215, Retumbo 70,5gr gir treskuddsamlinger rundt 15-17mm, ikke kronografert.

 

Barnes LRX 168gr, Federal 215, Retumbo 69gr gav 885 m/s, høyt trykk. Stabiliserte ikke i pipa mi, skjøt tre skudd mot skive, de samlet på omtrent 30mm, men hullene var avlange så forkasta den kula. Jeg har 1:9,5 i twist. Kula krever visstnok 1:9.

 

Kruttalternativer er vel med stor fare for å glemme flere: Hodgdon H1000, Retumbo, 869, RL22, RL25, MRP, N560, N570

 

Hodgdon sine ekstremkrutt kan anbefales, gir svært lite hastighetsvariasjon som følge av temperaturforandringer, det betyr jo at man slipper treffpunktforandringer og forandringer i kulebane som følge av temperatur. Retumbo brenner også svært rent, lite kruttavleiringer og lett puss.

 

Pipa mi liker iallefall Retumbo.

 

Ladninger jeg listet opp brukes på eget ansvar..bla..bla..bla og alt det der. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Retumbo har vel rimelig lik brennhastighet som N570 ja. :):)

 

http://hodgdon.com/burn-rate.html

 

--------

 

Retumbo funke bra i mitt Blaser R8 carbonløp. Eg har lada 145 lrx til ca 990 m/s. Eg kan setta patronen til 87mm. Har accubond long range på vei frå USA. Både 168 og 175 gr. 168 Lrx stabelisere ikkje i mi pipe heller. Cutting edge ga veldig bra presisjon. Både 155 og 160.

 

Hvilken twist er det i Blaser pipene? Hvor bestilte du Accubond LR? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...