Jump to content

Stevens 308 som en stråle med 180 gr Sierra Pro Hunter


*OK*

Recommended Posts

Har hatt en litt skranglete start som jeger og skytter med to 308 som ikke samlet i det hele tatt. Først var det en brukt CZ 601 som jeg måtte gi opp (etter anbefaling av prøveskytende lokale eksperter), men så viste den nyinnkjøpte Stevens seg å ikke være bedre. Med konas CZ kombi 7x57 var det nær hull i hull og null problem, men jaktlaget likte ikke enkeltskuddsvåpen.

 

Leste litt om jakt-ammo og etter en artikkel av Jørund Lien for noen år siden ble Nosler E-tip 150 grains den foretrukne.

Dermed ladet jeg også blink/testammo i 150 gr. Det gikk skikkelig dårlig. Prøvde også med innkjøpt Jaktmatch som man gjør når selvtilliten svinner, men jeg klarte ikke å treffe noe med den heller.

 

Vurderte å begynne som frimerkesamler isteden.

 

Men her om dagen måtte jeg ha nye kuler og shoppet liksågodt 180 grains Sierra Pro Hunter i tillegg til sedvanlig 150. Ikke helt sikker på hva som fikk meg til å prøve, men jeg ladet disse 180 moderat med 43gr N11 og vips!

 

Her går man rundt og mistror børsa, føler seg som en idiot og lurer på om man må overlate jakta til ungene - og plutselig kan man sette kulene akkurat der man vil!

 

Makan til herlig følelse! :-)

 

** OK **

Link to comment
Share on other sites

Gleder meg at du fant noe som fungerer etter mye strev.

 

Det må bemerkes at når en standard bolrifle kun leverer jaktpresisjon med en bestemt kule i en bestemt vekt, ja da....

 

Hvis jeg hadde kjøpt noe sånt nytt så hadde det blitt returnert til forhandler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, rifler som kun samler med EN type kuler, som finnes i Norge annehvert år, ladd med spesialkrutt en natt med nymåne, blir ikke gamle hos meg heller...

Rifla har sikkert riflestigning som foretrekker 180 gr kuler, men vanligvis går det greit med lettere kuler. Tyngre kuler enn det den er regulert for går ofte dårlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme rifla i 3006 å kan kun bruke oryx med den tyngste kula. Norma match sprer 5cm på 100m noe som er mye for meg som er konuranse skytter. Spennende å se om det er noen som har noen teorier her.

 

Har ingen teorier, men har nå testen litt forskjellig, og kommet fram til at rifla ikke foretrekker noen spesiell form, vekt, produsent, eller farge på tuppen. Samme riflestigning i 30-06 og 308(1-10)

 

Lister her opp de jeg husker å ha prøvd.

 

25mm eller bedre, med tofot/anlegg:

Mega 185grs (fabrikk)

Scenar 155grs

A-max 155 og 208grs

Nosler cc 155 og 168grs

Sako speedhead 123grs

Nosler Accubond 165grs

 

Dårligere enn 25mm:

Fusion 150 og 165grs (fabrikk)

Norma jaktmatch 150grs (fabrikk)

Federal powershok(?) (Fabrikk)

S&B fmj 180grs (fabrikk)

V-Max 110grs (Ustabil, noen bra serier, noen dårlig.)

Scenar 167grs

 

All hjemmelading med N-140.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...