Jump to content

hjortelokk


MrControl

Recommended Posts

Hjortene i Junaiten har het sikkert en annen dialekt en de vi har her.

Selv har jeg i mange år brukt do-rull og noen ganger tørkerull (røret i midten). I fjor kjøpte jeg en til formålet spesielt utviklet lokkesak i relativt stiv gummi fra et firma på Sunnmøre. Den fungerte omtrent som det jeg tidligere hadde brukt, bare at den var mye dyrere.

For noen år siden kom en hjelpsom unge i skade for å støvsuge oppi do og da fikk vi en støvsugerslange til overs. Kuttet av ca 20 cm på den og den fungerte også helt prima som hjortelokk.

Noen lager trakt av hendene foran munnen og brøler gjennom den. En litt lenger ute i fjorden her gjorde det så naturtro at han måtte klatre opp på en stor stein for å redde seg. Han skulle bare prøve sånn på gøy (anbefales ikke).

Du kan bruke ett eller flere av det jeg har nevnt. Det som er viktig er at du lytter til hvordan hjorten brøler og så hermer du etter det du hører. Lys brøling blir oppfattet som en pingle som roper i skogen, og de større hjortene gidder ikke bry seg med noe svarbrøl. Litt dypere brøling får de til å svare.

Her som i mye annet: Øvelse gjør mester.

Link to comment
Share on other sites

Ja den amerikanske snakker annerledes, de små hjortene vet jeg ikke noe om men wapiti har nærmest en fløytelyd, altså en høy tone som ikke ligner på kronhjortens brøl. Kronhjort finnes heller ikke i vill tilstand overthere. Skal man ha lur til vår hjort så har tyskerne laget mye som virker. Men lyden må man lage selv, luren bringer den bare langt ut.

 

lokk.jpg

 

Denne er grei, teleskopisk og tar lite plass. Hard plast så den får sprekker om man sitter eller faller på den, derfor tape på denne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...