Jump to content

Nybegynner - 3006/7x57r - ladetips -jakt/trening


thools1

Recommended Posts

Hei! Er i innkjøpsfasen for å begynne med hjemmelading. Har fått tak i en Lyman Tmag2 pakke.

Jeg har rifle i kaliber 30.06 og en kombi i 7x57r. Har funnet veldig lite godsaker til kombien. Hjemmelading.no, er vel de eneste med nye hylser til det kaliberet. Utifra hva jeg har lest så er ikke partezian hylser av god kvalitet, så det lønner seg med nye uskutte Norma hylser?

 

Spørsmålene jeg har:

Ønsker tips til kuler i overnevnte kaliber både til jakt og trening, som går nogelunde likt? Elg/rådyr/rev(predator jakt, ikke for skinnet sin skyld).

Tips til krutt?

 

Fikk nettopp ladehåndboken til Lymann i posten. Skal leses.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har hatt en pakke med Partisan i 7*57R, ladet de mange ganger, de var like gode som Norma, prøv før du kaster dem, de er av varierende kvalitet.

 

Til kombien ville jeg valgt å lade bare en ladning, øvelseskyting gjør du med andre våpen. Jeg bruker Hornady Interbond 154Grain i 7mm. Super kule, billig nok til noen treningsskudd.

 

I 30-06 må du bare prøve deg frem, det som går likt i en børse kan variere veldig i en annen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips på kombien ;)

Jeg har sett litt på hornady vmax og litt på nosler. Kjøper jeg 1000 nosler så ligger de på 1.9kr pr kule. (Treningsskudd)

 

Hørt mye godt om v Max til rev. Ser både barnes, hornady og nosler bruker mye plasttupp, de skriver at de bilistiske egenskapene blir bedre, er det stor forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Skal du gjøre det enkelt i 30-06, bruk same krutt kule(vekt) kombinasjon til alt.

 

Litt avhengig av hva som er største viltet - men 180 Accubond/180 Bal Tip foran 54-55grs URP gir suveren hastighet og veldig god kulebane. Sierra lager 180 Matchking i caliber .30, de lager også 175 og 190grs. Nosler 175 er nok tett på i både hastighet og kulebane.

 

Hornady SST/A-Max/Interbond er like god kombinasjon som Nosler sin. Men Hornady matchkuler er endel dyrere enn Nosler/Lapua sine.

 

Skal du ha maksimal ytelse er det vanskelig å komme unna Hodgdon Superformance krutt. URP er ganske enestående av de vanlige kruttene her hjemme, Superformance gir 20m/s mer...

 

i 7x57 og i 7-08 har jeg også brukt Interbond nesten utelukkende siste årene. Presis, bra balistikk og gir skikkelig ekspandert diameter. Interbond er blant de som gir den beste/største ekspanderte diameteren av de loddede kulene. Jeg har funnet igjen noen, samtlige av dem har 92-96% restvekt og alltid minst 2,2x ekspandert diameter.

 

I moderate hastigheter har jeg også trua på 160 Speer Deep Curl - kanskje også 175grs kula. Brukte endel Oryx i 170 grs de første årene den var på markedet og ingen av hjortene som ble truffet av en ba om flere. Men hastigheten og kulebanen blir ikke all verden å skryte av med V0 -715m/s og BC.300.....

 

Masse annet som også fungerer utmerket i 7x57 - til rådyr osv gjør en ikke mye feil om en kikker på ei god og solid loddet 140grs kule også, men på de største er tverrsnittet litt i underkant av hva det burde vært. En Rhino/Hippo/Northfork vil ok alle sammen gjøre jobben godt.

 

7x57 kan bruke de samme kruttene som 30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Skal du gjøre det enkelt i 30-06, bruk same krutt kule(vekt) kombinasjon til alt.

 

Litt avhengig av hva som er største viltet - men 180 Accubond/180 Bal Tip foran 54-55grs URP gir suveren hastighet og veldig god kulebane. Sierra lager 180 Matchking i caliber .30, de lager også 175 og 190grs. Nosler 175 er nok tett på i både hastighet og kulebane.

 

Hornady SST/A-Max/Interbond er like god kombinasjon som Nosler sin. Men Hornady matchkuler er endel dyrere enn Nosler/Lapua sine.

 

Skal du ha maksimal ytelse er det vanskelig å komme unna Hodgdon Superformance krutt. URP er ganske enestående av de vanlige kruttene her hjemme, Superformance gir 20m/s mer...

 

i 7x57 og i 7-08 har jeg også brukt Interbond nesten utelukkende siste årene. Presis, bra balistikk og gir skikkelig ekspandert diameter. Interbond er blant de som gir den beste/største ekspanderte diameteren av de loddede kulene. Jeg har funnet igjen noen, samtlige av dem har 92-96% restvekt og alltid minst 2,2x ekspandert diameter.

 

I moderate hastigheter har jeg også trua på 160 Speer Deep Curl - kanskje også 175grs kula. Brukte endel Oryx i 170 grs de første årene den var på markedet og ingen av hjortene som ble truffet av en ba om flere. Men hastigheten og kulebanen blir ikke all verden å skryte av med V0 -715m/s og BC.300.....

 

Masse annet som også fungerer utmerket i 7x57 - til rådyr osv gjør en ikke mye feil om en kikker på ei god og solid loddet 140grs kule også, men på de største er tverrsnittet litt i underkant av hva det burde vært. En Rhino/Hippo/Northfork vil ok alle sammen gjøre jobben godt.

 

7x57 kan bruke de samme kruttene som 30-06.

 

Det største viltet er elg. Det vil hovedsaklig være elg og rådyr rifla skal bli brukt til. Reven detter også, men det er for viltstellets skyld, ikke pelsen.

Det vil også være trening.

Hvor kan jeg finne ut likheter mellom treningskuler og jaktkuler? Noe som går nogelunde likt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...