Jump to content

Løp 6,5x47 - anbefalinger og erfaringer


Linedog

Recommended Posts

Hei,

har gått til innkjøp av ei Hansen 702RT kasse og Mcmillan A5 stokk. Har lest det meste her på kammeret om kalibret og grublet frem og tilbake om hvilke pipe jeg skal velge. Er det noen som har noen råd og tips og generelle erfaringer? Kanskje noen her inne som har testet og kanskje ville valgt noe annet enn det de endte opp med... Ønsker å få mest mulig ut av en slik rigg, så alle forslag og råd mottas med takk :winke1:

Link to comment
Share on other sites

jeg kjøpte samme kasse som det du har, og kamret pipen min i 6,5x47..Stokker har jeg litt av hvert, alt etter formålet. Pipen min er ei Kriger pipe, kamret med en brotsj med .289 neck. Pipen er 28" lang og tykk... Denne pipen er beregnet for 500m-1000m skyting..På toppen en March 5-40x56.. Ladningen min var 38 grain bak ei 123 grains Nosler CC, dette gir 905 m/s. Hylsene ble dreiet ned til, så ferdig ladd ammo målte .287 på necken. En annen pipe til "alt mulig" skyting er ei ny Kongsberg pipe, denne kamret med .290 neck. Kun testet med 130 grains Berger (Hunting) med div krutt bak. Denne holder 16 mm på 5 skudd serie..(870 m/s), kun skutt 36 skudd med den nå..

Har flere piper til denne kassen. 338 Federal (Shultz og larsen), 6mmBr (Shilen select matc) og en i 308 win (Lilja)..

Link to comment
Share on other sites

Vurderer ei Kriger pipe på 26" og 1:8" twist. Tenkte å ha en startprifil på 30mm og dreie ned til 22mm. Vil helst ikke ha ei ekstremt tung rifle, da den sikkert kommer til å bli med på bukkjakt også. Hvor kjøpte du brotsjen? Hvilke samlinger får du med kriger pipa på 100metern?

 

Ser på en del amrikanske forum at satern leverer løp som viser gode resultater.. men det tar vell evigheten og masse papirarbeid å få et slikt løp over dammen.

Link to comment
Share on other sites

Kriger pipa mi er fra Hansen..og hans brotsj .289... Fordelen med aa bruke han er at Roger er meget noeye med innleggingen av pipa..dette koster deg noen hundre lapper extra, men du har igjen for det!! Han gjoer ting med flid, ting blir bra. Jeg har sett boersemakere i omraadet mitt som ikke kan faget sitt, jeg har noen dyre piper hjemme som har vaert der..ingenting aa samle paa .. Man har som regel litt igjen for aa legge noen lapper i det..

Minste samlingen med 5 skudd paa 100 meter har vaert paa 8 mm med dette vaapenet, men karen bak er ikke saa god :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Blir å bruke Hansen tror jeg, han har erfaring med dette og må vell anses som en av de beste innen faget her til lands. Satser på en Kriger pipe, så får jeg ta en telefon til han i morgen og høre hva han sier. Blir dyrt dette..huffhuff :oops: Menmen lite å gjøre med når febern setter inn :wink:

 

Sharpshooter: vet ikke hva kriger løp koster, men ferdig kamra så blir det fort 7-8000,- (forhåpentligvis ikke mer)

 

RKS: fikk kjøpt den dia her om dagen, så den er i hus

Link to comment
Share on other sites

Ja blir morro dette....julekvelden X1000 :) Er langt fra noen erfaren langholdskytter, det hat mest gått i jakt og trening ifm med det på 100 og 200m. Har lekt litt med blasern i 308 jeg har nå, og en sauer 200 str jeg hadde tidligere, på litt lengre hold, men da snakker vi ikke om mer enn 300m :wink: så er fersk i gamet!! Tar sikkert litt tid før pipa er klar, men bilder kommer. Skulle selvfølgelig hatt en pipe som spiser det meste, og går så det suser...men det sånn er det nok ikke i dette gamet vil jeg tro...så får gå for noe man har trua på, og finne en ladning som passer riggen.

 

Sharpshooter: Jeg bor på Røra, ikke lang fra Steinkjer det, så hvis dere har samlinger, eller steder å trene på, så dukker jeg gjerne opp :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...