Jump to content

Nok en fersking som trenger hjelp...


Shotgun Charlie

Recommended Posts

Kjøpte meg utstyr til haglelading her (Mec 600 jr)

 

Har en del forladninger og en del N-350 krutt.

 

Er det slik at om jeg har ladedata for f.eks en 36grams

ladning kan jeg da bruke hvilken som helst forlading som er tilpasset 36grams ladninger?

Eller må hver og èn oppskrift inneholde den spesifikke forladningen, hylsa og tennhetta og kruttet?

 

Skjønner at krutt ikke må forveksles, men om jeg har f.eks en BPI forladning til 36 grams, ei steelmax-hylse og ei fiocci-tennhette kan jeg bruke

samme mengde krutt til det som f.eks Claybuster forladning til 36grams, ei rio-hylse og ei cci-tennhette?

Link to comment
Share on other sites

Jo mer jeg leser desto mer forvirret blir jeg. Det ene øyeblikket er det den letteste sak av verden og de som lader mener det omtrent ikke KAN gå galt,

men to avsnitt lengre ned så leser jeg at man garanter dør som følge av å lade haglepatroner sjøl. Det er liksom ingen mellomting. Jeg ser på meg selv som

en helt vanlig oppegående fyr, men når jeg leser om haglelading tror jeg sannelig at det må finnes diagnoser for sånne som meg... Håpløst!

 

Har ladet rifle/håndvåpen-patroner i flere år så jeg har ladet min del patroner. Så det er ikke det at jeg har 0 innsikt i lading, men å si at jeg har peiling på å lade riflepatroner er like relevant som om jeg skulle jobbe som rådmann og sa jeg var god til å legge fliser. Altså ingen sammenheng.

 

&%"!#¤%¤&%Q#¤& :evil:

Det å lade haglepatroner sjøl ser jeg virkelig nytten av. Både med tanke på det økonomiske og med tanke på at det finnes fabrikkpatroner som er så dårlige at

de skulle trykt "Omforladels" utenpå pakka. Det å skreddersy patroner for formålet og for hagla er jeg virkelig tilhenger av, men at jeg skal dø i nærmeste framtid bare fordi jeg prøvde å spare nogle skarve kroner er jeg virkelig ikke tilhenger av!!

 

 

Har lest "Det lille hagle-kurset" her på Kammeret og fant det meget lærerikt! Takk til HS Precision!

 

Men kan ikke De/Du/Dem/Dere/NOEN være så snille å skrive ei ladebok på norsk der både amerikanske og europeiske krutt er representert i rikt monn, der alle fallgruver er skrevet med STORE, RØDE bokstaver!, der alt står forklart som en åpenbaring fra Sinai-fjellene!

 

 

Det er mulig jeg virker som en novise, men jeg prøver bare å ikke gjøre noe som vil skade meg, noen andre eller hagla!

Jeg vil gjerne beholde alle 10 tommeltottene mine :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det er meget enkelt: Hold deg til publiserte data (Publisert kan være så mangt, vær kritisk til kildene(Texasbubbaskickassreloading.com type info bør unngåes))

 

Hagleladingens mantra: aldri bytt komponenter eller mengden av komponentene i de publiserte dataene

 

så beholder du fingre og gangsyn.

 

Frustrasjon er en del av pakka, du vil oppleve endel av det.

Sliter du med komponenter har du mulighet for å komponere egne ladninger og få disse trykktestet ved Eurenco.

 

Dersom heftige stålladninger er av interesse kan du sende meg en pm.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

1. Niks, det flyter noen ladninger rundt fra forsjellige kilder. Uansett skal det nå finnes haglekrutt på Depotet hvor du har en mye større datakilde å finne.

2.

-Hagleladingens mantra: aldri bytt komponenter eller mengden av komponentene i de publiserte dataene

-Sliter du med komponenter har du mulighet for å komponere egne ladninger og få disse trykktestet ved Eurenco

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...