Jump to content

anslagsenergi/hastighet kappet 8x57


enkristensen

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg går med planer om ei børse i 8x57 og i den forbindelse lurte jeg på en ting :) Ei pipe kappet på 45-50 cm i 8x57, vil ikke den gi tilnærmet samme fart og anslagsenergi som ei vanlig 30-06 pipe med vanlig fabrikkammo? Eller er jeg helt på bærtur?

Da hadde jeg jo fått meg en "kort 30-06" :)

 

Mvh

En i pappa-perm som har tid til å fundere på sånt nå :)

Link to comment
Share on other sites

Dropp 30-06 som sammenligning, da har du startet med håpløst prosjekt og diskusjonen kommer til å handle om dette.

8*57 er et svært potent, presist, lettskutt og omgjengelig kaliber. Det er i vinden om dagen og kjøpeammo er lett å oppdrive. Norma har jaktmatch også.

Jeg har brukt 50 cm pipe og ville valgt det igjen, men det skyldes at børsa brukes uten demper. Skulle demper vært brukt ville jeg valgt 45 cm.

Du vil ha fart og anslagsenergi mer enn nok til alt vilt i norge, og den nordlige halvkule.

 

En Mauser M12 i 8*57 kanskje :wink::wink::wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja en m-12 er på listen over mulige våpen :)

Er klar over at dette kan synses om i alle retninger og jeg er ikke i tvil om at jeg får nok kraft,men for å oppsummere så vil ett 45cm løp med demper ligge en plass mellom 308 og 30-06 i kraft? Jeg vil nemlig ha demper siden jeg skal spare hørsel til skytter og fremtidig hund :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...