Jump to content

Palmahylser, federal 205 og RA10


Stuttfeiten

Recommended Posts

Var og testet noen ladninger i dag i et nytt 308 løp 70 cm langt.

Med N150 og vanlig hylser fikk jeg omtrent den hastiheten jeg forventet.

Hadde imidlertid ladet opp noen palmahylser med 50,3 gr med RA10, 155 scenar og 205federalhetter. på disse fik jeg ikke mer en ca 835m/s, hadde forventet/ håpet minst 870 og oppover. Særlig mer krutt er det ikke plass til :evil:

Er det RA10 kruttet som sliter med og tenne ordentlig med 205 hettene når det er kjølig eller andre årsaker.

Lite data og finne med RA10/ URP, norma 19. men er jo ikke himmelvid forskjell på RA10 og N-550.

Med N-550 ser jeg folk får bedre hastihet i 40cm pipe.

Noen som har erfaring med Smal rifle hetter i kjørlig vær( var ca -6 grader i dag)

Eller er palmahylsene bare og glemme i vintertempraturer?

Link to comment
Share on other sites

Er det lov og spørre hvor mye N-150 du bruker for å få denne hastiheten rufus? event på PM, ligger vel litt over Vihtavuoris ladetabell vil jeg tro

 

Du vil nok egentlig ikke vite det.

 

Vi har ett eget kallenavn på skikkelig heite ladninger på banen. Veldig sammenfallende med Rufus sitt fornavn :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal man opp mot maks av det hylsene tåler må hver enkelt jobbe seg opp til maks i si rifle. Kan variere mye i hastighet på forskjellige løp og hva hylsene tåler. Jeg har et Kriger 24" løp med 1:12 stigning som gir gode hastigheter. I Palmahylser har jeg 73,5mm oal og bruker 49gn N150. Dette er langt over maks i Lapuas tabeller og ikke noe man prøver uten å vite hva man gjør.

Link to comment
Share on other sites

Testa litt mer i dag.

Lada samme ladningmed ra10 i vanlig hylser og med magnum hetter, og vips var farten oppe i 880 m/s.

Finner ikke annen forklaring en at smal rifle hettene sliter med og tenne dette kruttet, i værtfall i vintertemp.

Med n-150 i palmahylsene var saken en ganske annen. Kronograferte 905- 910 m/s og efter shooter var farten 929 m/s.

Samlet godt med 43 mm høydespredning på 500.

Link to comment
Share on other sites

Magnumhetter er helt klart viktig med Palma hylser

Joda, men fed 205 er vel smal rifle magnum i utgangspunktet. på linje med cci450 osv.

Farta fikk jeg først opp med vanlige lapuahylse og large rifle mag hetter. Palmahylsene likte bedre n-150.

derfor har jeg som sagt liten tro på RA10 og palmahylser, Nå får jeg jo den farta jeg trenger med n-150 og palmahylser så da er det sån sett ikke så viktig for min del og bruke dobelbasekrutt på vinten.

Men må huske og teste når det blir sommervarmt og se hva som skjer med farta da.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hmm

Skulle lade opp noen engangsskutte palmahylser her, men joggu satt hetteutstøterstanga seg fast i tennhettekanalen :-(

Prøvde med litt foskjellige utstøtere som ligger og slenger, og ikke engang den til 223 er liten nok til og ikke sette seg fast,

Hva gjør dere med hettekanalen deres, må den preppes før bruk? eller er det jeg som har fått et parti med forsmå hettekanal?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...