Jump to content

Remington Mod 7-problemer med avtrekk i kulde.


Bergur

Recommended Posts

Skjøt en elgkalv her i helga 14 minus. Tok ladegrep for å være klar igjen, og skulle sikre. Fikk ikke sikringa bakover/på. Viste seg at tennstempelfjær ikke var spent opp. Haken på avtrekket som spenner "hanen" på tennstempelet hadde ikke gått opp til vanlig nivå. Rifla IKKE klar til skudd igjen. Altså må avtrekksmekanismen ha frosset seg stiv og treg. Fikk det til etter noen ladegrep og litt bevegelse på avtrekk, men slikt skal ikke forekomme. Er det noe jeg HATER over alt på jord, så er det våpen som ikke fungerer når de skal!!!!

 

Jeg kjøpte rifla brukt. Kjempefornøyd med den på alle måter. Har hatt stabilt treffpunkt gjennom hele elgjakta fra 25. sept til i dag med mye bruk. Så vidt jeg vet er avtrekket originalt. Dette skal aldri kunne forekomme igjen. Jeg er stor fan av enkle løsninger som på Winchester M70 pre64, M98 og f.eks. Husquarna 1640.

 

Kjenner du til et solid, enkelt avtrekk som kan monteres rett på Mod 7 uten mye tilpasning, og som er justerbart ned til ca 1,2 kg uten problemer?

Hvor får jeg evt kjøpt et slik?

Link to comment
Share on other sites

Har en remington 700 jeg hadde samme problemet med. Viste seg at vann hadde kommet inn i bolten og blandet seg med oljen der til en seig blanding rundt tennstiften. Denne ble for "seig" ved -15 og klikk ble resultat.

 

Var plaget med at bolten åpnet seg når jeg gikk med børsa på rygg i tett skog. Sikring låser ikke bolten. Når dette skjedde i regnvær hadde vann fri adgang gjennom hullet til tennstiften og inn i bolten der tennstiftfjær ligger.

 

Slik åpner du bolten:

" target="_blank

 

Lykke til :smile:

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for kjappe svar:)

 

Ja har tenkt på det m olje. Men ønsker ikke et avtrekk som er så forbanna ømfintlig.

 

Får høre m Ragnar Hansen. Han bør ha et godt råd m Remington produkter.

 

Hadde liknende problemer m avtrekket da jeg prøvde å justere vekta ned. Gjort av børsemaker. Har bare 4 skudd m Barnes 200 gr ttsx og tomt rundt omkring i butikkene. De 4 skudda jeg skal ha i tilfelle oksen dukker opp. Så vil ikke demontere og test skyte nå. Den skal fungere greit m første skuddet. Så får jeg bare være tenke på den som enkeltskuddsrifle:)

Link to comment
Share on other sites

ER vel ikke avtrekket ditt som er problemet slik det forstås ut fra det du skriver men tennnåla og fjæra som spenner nåla. Avtrekket bare "slipper" tennåla. Etter den er sluppet løs får den problemer med å bevege seg fremover mot tennhette med tilstrekkelig fart og kraft pga en blanding av vann og olje som er frosset. Det er jo da hvis det er noe olje inne i der i det hele tatt?.

Enkelt å demontere og pusse så tipper jeg problem er løst.

 

Lykke til.

 

Paal

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...