Jump to content

Gjennomfarging av treverk.


Hakonoeb

Recommended Posts

Jeg går med en uforløst drøm om å spikke meg en stokk til gamle mauseren min. Ikke fordi det er den råeste rifla i verden eller det kommer til å bli billigere enn å kjøpe en ferdig sak... Men heller for å se om jeg får det til...

 

Når/hvis jeg først skal gjøre det vil jeg jo ende opp med noe som ser ordentlig tøft ut, og har fablet opp en design som baserer seg på en laminert kloss hvor noen av lagene er gjennomfarget i en annen farge enn resten. Da burde jeg ende opp med et ganske tøft fargespill i den ferdige stokken.

 

Problem: jeg aner ikke hvordan jeg skal få til å gjennomfarge et stykke tre... Har ikke låst treslag eller farger eller noe annet for den saks skyld.

 

Har noen der ute erfaring med gjennomfarging av treverk? Hvilke treslag som er egnet. Hvilken type farge som bør brukes. Varmt, kaldt, kort, lenge, tykk, tynn, overtrykk, undertrykk. Hele sulamitten...

Link to comment
Share on other sites

Bjørk er grei å farge. Lett å skaffe også. Oslo Finérfabrikk har, eller skaffer. Når det kommer til gjennomfarging, sliter man litt. Du må ha et passende kammer til laminatene. Jeg har brukt slike glassfiberarmerte vannrør med en dia=20cm. Disse tåler "vann"vittig mye og er helt "døde". Så trenger du en catchtank som fanger opp eventuelt søl. Det hele tetter du enkelt med lokk som har en gummipakning. Så finner du en vacuumpumpe som drar greit. Disse koster ganske mye penger om du ikke er heldig å kjenne noen som holder på med f eks fryseskap i industriklassen. Jeg endte opp med en kostnad på 6000,- for mitt vacuumkammer, og jeg kjenner en slik frysekar... For mindtre prosjekter kan du bruke en vakuum-motor fra ett gammelt kjøleskap. Den suger en 1/2l colaflaske paddeflat. (De gamle flaskene)

Lukke te;-)

 

Edit: Spritbasert beis er gull. De aller fleste store malefirmaene skaffer dette. Ligg for all del unna vannbaser... Det funker heller dårlig. Poenget er å ha en farge med så fine pigmenter som mulig. De skal trykkes hele veien gjennom treflisa..

Link to comment
Share on other sites

Bor på gård som har gammelt melkeanlegg... Relativt fornuftig stor vakumpumpe der...

Men fyller du hele vakumkammeret med spritbeis, eller er det bare litt i bunnen... Legger jeg planken flatt i beisen og lar vakumet suge beisen opp gjennom planken?

Bjørk var en av mine første preferanser for treslag...

Link to comment
Share on other sites

Næhh... Alt ettersom hvor kraftig vacuum du klarer å få. Men det er ikke så veldig lang tid du trenger. 6-12t, kanskje. Du må nok bare prøve deg frem. Men om du har ei flis eller et stort laminat spiller ikke så stor rolle. Gjennomfargingen tar like lang tid uansett.

En annen morsom greie er å røyke eik. Har ingen ting med dette å gjøre egentlig, men det gir enormt pent mørkt utseende på spesielt eik og bøk. Dyppe/pensle laminatene i garvesyre (kokt seljebark) og legge laminatet inni et plastikktelt sammen med amonjakk av typen styggfalig i noen timer. Amonjakken går ikke mer enn ca 4mm inn, så det funker ikke på store biter ala knivskaft. Har brukt metoden på ferdige riflestiokker bl a. Har forresten mange oppskrifter på ekte farger.. Alt fåes på apoteket, men er litt skummelt mtp gasser osv. Men det får vi ta en annen gang;-)

Link to comment
Share on other sites

Stemmer, sånne amerikanske terassebord plastikk planker... De bør kunne funke som bare det. Jeg tenkte mer på type ABS eller lignende plasttyper som har utmerkede limingsegenskaper for eksempel med epoksi.

Sirhitalot, tipper utifra bildet ditt at du har tilsvarende bakgrunn som meg, så da burde du jo forstå det store behovet for å gjøre forholdsvis enkle ting på en ganske vanskelig måte...;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...