Jump to content

Ny rifle


Martin Gilje

Recommended Posts

Hei.

 

Har en trestokk som stod på min gamle browning x-bolt. Ny rifle har kommet i hus og den galme stokken blir ikke brukt, lurte derfor på om jeg skulle lage en ny rifle til denne. Må jeg ha browning låsekasse i denne? Hvilke kaliber kan jeg bruke? Den gamle var i 30-06, men den jeg har nå er også i 30-06 så har lyst på noe annet :)

Dette prosjektet skal (forhåpentligvis) ikke bli så dyrt. Tenkte litt på kal .270 men vet lite om dette kaliberet.

Tips om løp og kasse tas imot med stor takk :)

Link to comment
Share on other sites

"Har du klave får du ku" er det et ordtak som sier, og noen vil kanskje hevde at det å bygge en børse basert på en stokk man har kanskje er å starte i feil ende... *

 

Det å bruke andre mekanismer enn det som det er frest ut til i stokken fra før kan være, om ikke vrient - så iallefall litt jobb. Det må nok både spikkes, tappes og beddes en del om du skal bruke en annen kasse som ikke er helt lik..

 

Først ville jeg funnet ut hva jeg skulle bruke børsa til, dernest hvilket kaliber som passet til bruken - og så hva slags kasser som typisk passet til kaliberet.. Finnes det i samme kasse som har ligget i stokken før hadde valget vært enkelt.. for meg.

 

 

*Men det er faktisk våpenevolusjonsmessig helt rekti ende å starte i, for stokk ble til stein, som ble til stokk med stein på, så ble steinen kvesset og stokken kunne kastes, senere skytes med bue - og noen år etterpå hadde stokken en kanon montert på seg, og ble etterhvert et gevær.. Altså: Det å starte med stokk er helt etter boka!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...