Jump to content

Støver eller spisshund?


JaktGlad88

Recommended Posts

Hei, jeg har nå jaktet med finske spets etter elg (bandhund) i snart 9 år og det nærmer seg pensjonisttilværelse for spetsen og begynner å tenke på ny hund etter hvert. Nå er det slik at jeg har blitt litt "mett" på elgjakt og kunne tenke meg litt mer allsidig jakt, har vært med på mye rev, rådyr, gaupe osv.

 

Nå er det slik at jeg tenker at når jeg stikker i skauen så jakter jeg gjerne på det som er å jakte på, så jeg er litt usikker på hvordan hund jeg vil ha, har vurdert kanskje en ren harehund eller kanskje en ren revehund, men har også vært inne på tanken av en laika som jakter på det meste som er av dyr. Er en ivrig gaupejeger, men sånn som ting har blitt her jeg jakter så er det ikke like mye katt her lenger og jeg har en mistanke om at min hund ikke ville vært først i rekka heller :lol:

 

så da lurer jeg litt hva folk mener og tenker her, vil høre litt erfaringer folk har med forkjellige raser osv. og håper å kunne få tips og info som hjelper meg til å ta et valg :D

Link to comment
Share on other sites

Har øsl laika selv og er veldig fornøyd med rasen. Kjøpte hunden opprinnelig for gaupejakt, men bruker den også på fugl, mår, grevling, rev ol. Nå i år har jeg begynt å jakte elg med den også. Og det ser ut til å fungere bra selv om han tidligere ikke er blitt skutt elg for. Får du en laika av rette sorten er du garantert mye underholdning på fremtidige jaktturer.

Skulle jeg jaktet mest hare, rev, rådyr ville jeg valgt en drivende hund.

For allsidig jakt på dyr som lar seg enklere stille i los, som elg, mår, grevling ol hadde jeg gått for en laika. Gaupejakt fungerer bra med både drivende og stillende hund. Det er vel enklere å velge hvilke viltarter en hovedsaklig ønsker å jakte på, og så kjøpe en hund til det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...