Jump to content

Riflebenk


AndersG

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst å konvertere en gammel dreiebenk jeg har stående som er uten motor og har rasert girkasse til noe nyttig.. Og å rifle egne piper er jo for noen en våt drøm..

 

Her: http://sketchfab.com/n5k4hec0b er link til ei lita skisse over hvordan jeg tenkte gjøre det.. Det er enda en stund til jeg kommer til å få starta på min benk, men om andre skulle få lyst å prøve seg er det bare å gyve løs. På skissa drives den av et hydraulisk stempel.. men den kan like gjerne være både mekanisk og manuell for den saks skyld..

 

Prinsippet er enkelt: Man driver vogna med rifleverktøyet fram og tilbake, og spindelen som pipa sitter i dreies slik at man får stigning på riflesporet. Det røde "sinushjulet" bestemmer stigningen (er det 28 tommer i omkrets vil pipa snure en omdreining på 28 tommer) og kan også lages eksentrisk, om man vil ha progressiv stigning i pipa.

 

Forslag til forbedringer mottaes med stor interesse.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd med wiredrift, og det fungerer faktisk veldig bra. Forutsatt at wiren har plass på sinushjulet sånn at den ikke behøver klatre.

Ved å ha en kjedesekjson bak sikrer man at wiren får bedre styring, og kan samtidig bruke bevegelsen der til å drive en indexeringsmekanisme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...