Jump to content

300 wsm


bjugin

Recommended Posts

Jeg har en 300 wsm som jeg kjøpte i år. Har skutt både elg og rådyr med den i år, men det blir mye kjøtt ødeleggelse av kulene jeg har brukt. Jeg har brukt Xp3 180gr. Nosler AccuBond 150gr. Har også Barns ttsx 180gr men den har jeg ikke skutt dyr med enda. Har tenkt å lade 200/220gr Swift A-Frame med redusert fart å se om det blir noe bedre, eller er det noen som har et bedre forslag til ein god patron til det kalibret. er åpen for å prøve litt av vert

Link to comment
Share on other sites

300 magnumer er ikke for lette(og bløte) kal 30 kuler. Magnumhastigheter krever ei kule med masse integritet som tåler kreftene de blir utsatt for. Ei kule som fungerer optimalt med 308 hastighet har ingenting i en 300 mag å gjøre.

 

Ødeleggelser avhenger veldig av treffpunkt. Om du treffer overarmsbein eller andre grove knokler på vei inn får du veldig stygge skader da sekundær prosjektilene av disse beina blir med og spres utover i vevet.

 

Med normale skudd og solide kuler tilpasset kaliberet er ikke ødeleggelsene noe større eller bedre enn andre kal 30 våpen med normale treff.

 

Kulene for 300 magnumer er 200 grs + av de blyfylte og 168-180grs massive. Da gjør du deg bruk at det ekstra hylsevolumet du har sammenlignet med en 30-06.

 

Om jeg tolker deg rett er du på rett vei. Tunge kuler i 850-900m/s er rette medisinen. 150 grs kuler i + 1000m/s er sikkert supert på bever, rev og små geiter som skal skytes døde på stedet fra en tindetopp på andre siden av dalen fungerer sikkert også bra. Men pent blir det ikke.

 

Om du liker splatt kan jeg anbefale 155 grs A-max/Bal Tip foran masse SuperFormace i 300 WSM. Gir ca 1050m/s og stor respons i mottaker enden. Definitivt ikke egnet for matvilt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...