Jump to content

Zeiss 6-24x72


cbrr

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som har erfaringer med Zeiss 6-24x72 ? Om det er mulig å få den med 1/4 MOA klikk verdi ?? Hvordan er den på lange hold osv ? Skal ha ny kikkert til de lengre holdene på jakt og noe langhold på bane opp til 1000 meter..

 

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hei Christian.

Jeg tror dette blir feil kikkert for dedikert langhold 1000+.

Jeg har 56mm varianten med 20 Moa skinne på Saueren i 6,5 og jeg kan klikke ut til 610m etter innskutt på 100m

Da har jeg 66klikk tilgjengelig.(cm klikk)

 

Skal du langt ut og har pengene til dette segmentet bør du kansje gå for: S&B PMII , Khaels, Vortex som har dugelig med klikk.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Er det ASV kompensator på den du har eller er det mulig å få på en annen kompensator? Hvordan er presisjonen med cm klikk på 4-500 meter? Har tenkt å bruke den i hovedsak til jakt. Har planer om en 338 rigg dedikert til langhold neste år. Da blir det nok en en av de kikkertene du nevner , ser de går igjen på langholdstråden :)

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Hei Christian.

Kompensatoren heter ikke ASV tror jeg.

ASV er navnet på kompen til de nye Zeissene.

Kompen på 6-24-56 har 110 klikk tilgjengelig, mulig 72 har 10 eller 20 mere,

 

Type komp har ikke så mye og si siden antall klikk kikkerten innehar gir begrensningen.

Mellomrør på 30 og 34mm gir en vesentlig forskjell på annatll klikk tilgjengelig.

Jeg har denne kikkerten siden jeg ikke skyter lengre enn xxx på jakt.

Denne kikkerten ble kjøpt for og kunne skyte inntil 500m stevner og være lystterk på jakt.

IOR kan være et alternativ også for langhold.

Jeg har en 2-10-42 IOR og den har 220 cm klikk fra bunn med lys.FFP og mil markering.Dvs: 110cm mere på 100m i justeringsmulighet.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode svar :) Trenger lyssterk og til litt lengre hold , fant ut at 10x ble litt lite nå i høst :) Ser når som jeg leser mer og får gode svar at jeg ender opp med ett annet sikte for en ny langholdsrigg :) men Jaktmessig er vel zeiss'en en god kikkert ut til 5-600 meter? Hvor god er presisjonen med cm klikk på 500meter ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også ett par sånne 6-24x56 med 0,5mm klikk. med 20 MOA montasje har jeg klikk til såvidt over 1000 meter på .300 WSM'en og det er omtrent like langt som den holder seg supersonisk, så jeg savner ikke mere. med 0,5 cm klikk @100 meter har du 2,5 cm @ 500. Har maken kikkert på .223'en, der står den flatt. Har ikke skrudd meg lengre en til 400, der er det fremdeles mer å gå på.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Å ha noe annet enn 1cm/100m klikk på en kikkert til jakt og langhold ser jeg ingen fordeler med. Bare muligheter til å rote seg bort. 1mill=10knepp enkelt og greit. På 500m kan du realistisk etter mye trening regne med å treffe innen 15cm sirkel. Hva er vitsen med å korrigere 2,5cm på et klikk?

Hold det enkelt 10klikk=1mill

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...