Jump to content

Finn Classic 512 SC ultra light - synspunkter og erfaringer


Tomas

Recommended Posts

Har vurdert å kjøpe et slikt våpen, p.g.a. muligheten for kombi og rifle/rifle løp. Fant en link her hvor disse børsene som er laget i Italia ikke får meget skryt, men hva er feil? Selv har jeg jaktet med en Gyttorp 12/76 i noen år, også laget i Italia, hvilken fabrikk har jeg ingen aning om. Den har nå i hvertfall fungert utmerket. Finn classic skal være laget hos Marochi, hva er ankepunktene mot disse børsene? Ser at det kan være noe tilpassing mellom løp tatt fra tidligere modeller ( 412/512 ) med opprinn i Finland. Kan ikke helt se at det i seg selv er noe problem, tar for gitt at en dyktig børsemaker klarer det. Personlig liker jeg at rifleløpene ikke er loddet til hagleløpet, dette underletter justering, og eventuelt løpsskifte til annet kaliber enn det som fabrikanten fører.

 

Kan det stemme at kombier med dobbel avtrekker er produsert i Finland, gjelder vel kanskje 412 og 512 i så tilfelle. Hvor stor vekt har en slik hagle med 66 cm løp? Helt opp i 3,6, eller lettere? Hva er grunnen til at 412 har svarte låskasser ( blånering ), ser vel det som en fordel under div. jakt. Er det andre ulikheter mellom 412 og 512?

 

Tidligere har jeg hatt både 212, også med kombi løp, Tikka kombi, og siste kombi var en Sabatti med to løpssett. Et eller annet tull var det med Sabattien, tror det var noe med sikring, men en del år siden så skråsikker er jeg ikke ( NB! må legge til at importør i Trønderlag var meget imøtekommende med reklamasjon ). Hadde også problem med å få 5,6 x 50 R magnum til å gå godt nok i denne børsa. Brukte .224 kuler, men mulig at det burde vært .227 kuler i steden.

 

Noen objektive svar hadde vært toppen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...