Jump to content

Elektronisk lokk


RignesPils

Recommended Posts

Jeg har sett på flere typer elektroniske revelokker, men synes at lydene på de aller fleste høres helt merkelige ut.

Etter å ha lest en test i bladet Jakt, bestemte jeg meg for å kjøpe Mini Kolibri revespesial med fjernkontroll fra Winge Våpen. Denne kostet 2500kr, og FUNGERER faktisk. Jeg har skutt mange rever med min. Bruker "hareskrik" om vinteren, og "stær" på sommeren.

Hareskrik og stær er veldig naturtro lyder, og det viser seg at reven mener det samme:-)

Forskjellige lokkefløyter har jeg derimot aldri hatt noen suksess med...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk min Primos Alpha dogg fra USA nå i uken. Har kun testet den på kråke og skjære. Det virker meget! :D

Blir spennende å prøve på mikkel. Høg lyd, rekkevidde på jaffal ca 150m på fjernstyring og bra solid byggekvalitet. Kom på ca 2400kr med moms og toll. Den blei stoppet ett par dager i tollen. Jeg mailet kvitering på verdi og innhold og da ordnet det seg. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis batteriene i fjernkontrollen er nye, når den ganske langt, kanskje 80-100meter, men det avtar når batteriene blir dårligere. Jeg ser heller ikke poenget i å plassere den for langt unna. Jeg pleier å plassere den på ca 30meter, for da synes jeg at jeg har best kontroll på hvor høy lyd jeg bruker. Jeg pleier å variere volumet littegrann, for da kan det høres ut som "haren" beveger/snur seg.

Det er viktig å plassere lokkeren sånn at man ser den, for det er den reven kommer på. Jeg hadde inn en rev en gang som hoppet rett oppå lokkeren!!

Hvis man skrur opp volumet nok, låter den høyere enn lokkefløytene jeg har prøvd, f eks critr call osv. Noe høyere enn det, virker for meg overdrevet, og jeg innbiller meg at det skremmer reven litt hvis det blir for høyt.

Eneste minus er at den ikke tåler regn/fuktighet. Hvis det regner, pleier jeg å legge ei regnjakke over, bare passer på at høyttaler-tuten stikker ut. Da går det fint :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...