Jump to content

Gaep crimp finisher


lipitor

Recommended Posts

GAEP lager ett rullekrymp verktøy for ferdig krympede patroner, skal gi factory finnish.

Diskutert til det kjedelige her: http://www.duckhuntingchat.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=287033

 

Gikk for en GAEP Bn 3, de finnes fra Bn1-Bn4 og klassifiseres ganske Italiensk etter hvor treigt krutt du lader mer(???)

Jeg forstod det slik at BN4 skulle gi den kvasseste taperen, ble usikker da jeg endelig fikk testen den idag.

Noen kjører den rett fra precrimp i åpen tilstand og utfører finalcrimp med GAEPen, har ikke testet det enda.

 

Rota frem de eldste patronene jeg fant, og jammen hadde taperen seget ut i toppen.

Fra venstre: 2 patroner etter GAEPen, en ubehandlet patron og verktøyet

SAM_0471_zps3ba73451.jpg

 

Konklusjon: Funker? joa, nyttig? tjaaaaaa

 

 

http://www.gaepreloading.com

http://www.siarm.com/index.php?cPath=2_105_103_153_168

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Fjernet unødvendig sitering av innlegget over. Kjell Olav

 

Hej ,

 

Som du vet så använder jag den på alla mina patroner, och kommer aldrig gå tillbaka .

Men man måste lära sig att jobba med den , och det för att den är tänkt att köras efter

Förstukning , kör man den efter slutstukning i MEC så bör manjustera den löst mycket löst

Bara så att flikarna går ihop och kanten ser ut som en tratt nästan, sen låter du gaep verkyget

Jobba ner i lagom fart och smörj då och då m lite vaselin. Sen ger MEC orginal stjärnstukaren

Rätt grov stukning, inte lika täta som de italienska stukarna ( det finns en billig i mässing på siarm som jag tror kan passa Mec ) en mkt stor fördel m crimper är att man får konstanta

Höjder på patronen, och åtminstone med BLY är detta mkt viktigt och 0,40 mm kan göra ca 80 bar och i enn maxladdning kan 0,20 mm göra 100 bar. Många Amerikanska manualer

Säger att man faller död ner till marken om man byter en tändhatt, ingen nämner att

Du kan få samma effekt om du har en sluthöjd på 57,5 mm istället för 58mm .

Det skiljer även för STÅL runt 80-100 bar mot nya och engångsskjutna hylsor.

Vissa manualer har jag sett anger nya och brukta hylsor, min Lightning speed II manual gör det.

 

Ha nu en bra 17 maj

 

/P

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

De allra bästa resultatet får man med NYA hylsor!

 

ALLA patronfabriker använder nån form av crimper/spinner, sen så stängs partonen i upp till 5 steg för bästa resultat.

Det finns en kille i Grekland ( Nikos) som vart med och utvecklat ett par 4-5 stations pressar där sista stationen är

crimper med motorn ovanpå. Sen om det är någon " nytta " med crimper och brukte hylsor ! I min värld är det alltid

bättre att avsluta med crimper då man får en rundare och slätare kant på hylsan, och det är bra i automater bland annat.

 

OT: så har jag ifrån Siarm.com att dom numera säljer nya hylsor UTAN tändhatt.

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...