Jump to content

Litt guidance i riflejungelen


jankar

Recommended Posts

Jeg har så smått begynnt å skikke meg om etter en rifle å investere.

Det jeg lurer på er forskjellen, hvilke forskjeller er det for eksempel på en rifle til 7000.- kontra en til 15.000-. om man setter på samme optikk på disse. har ikke sett på noen spesielle modeller men lurer litt på hva jeg skal se etter.

Noen anbefallinger på rifle og kikkert til 12.000.- feks. får man noe brukanes for den summen?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du snakker om ei ny rifle, så er det en del billigmodeller som i og for seg fungerer, men som ofte har plaststokk som ikke er egnet til å imponere. Hvis du må holde deg på et budsjett på 7000 for rifla, ville jeg ha kikket på bruktmarkedet der du finner mange gode rifler i denne prisklassa (Tikka, Sako, Remington, Browning mm). Hvis du kjøper nytt så kjøp ei rifle med rikelig muligheter for oppgradering, f.eks Remington 700. Jeg vet mange sier at du skal kjøpe rifla billig og bruke pengene på kikkertsikte. I og for seg et godt råd, men vær klar over at på rifler som f.eks Savage Axis er det så godt som umulig å bytte stokk på en rimelig måte. (og orginalstokken er jæ..... dårlig) Hvis jeg ikke husker feil har du noe av samme problemet på Tikka t3 også. På f.eks Remington 700 er det en overflod av rimelige gode erstatnings stokker.

Men som sagt, kikk på bruktmarkedet... :winke1:

Her ei flott rifle med helstokk hvis det faller i smak:

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... =69&q=Sako

Her er ei jeg kunne tenkt meg selv...

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?fi ... =69&q=Sako

Link to comment
Share on other sites

Remington 700 i .308

Lett tilgjengelig ammo i de fleste land.

Stokker i tre finnes for de som trenger det.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=40735861" target="_blank

 

Hvis du ikke er modig og finner noe pent brukt.

 

En mengde ammo til trening skader neppe:

http://www.jaktdepotet.no" target="_blank

Sørg for å ha rikelig med ammo, så slipper du å oppleve at du må kjøpe noe ukjent/uprøvd rett før jakta.

 

Lett å omsette. Finnes i links.

Det er solgt så mange av denne at det vil være rikelig med deler i din levetid.

(Peace in our time :-)

 

Optikk får du velge etter alder, behov/bruk, syn og pengebok.

Man kjøper helst ikke sko på postordre med mindre man har prøvd først.

 

Hvis du blir lysten på noe bedre/finner ut at du skyter bedre enn rifla litt senere så er det rikelig med utvalg. Det er kjøpekraften som bremser de fleste av oss.

 

Hvis du skal ha lyddemper så kan det være greit å spørre om rifla kan gjenges med en gang.

Demper kan du kjøpe senere.

 

Lykke til :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Ha litt is i magen, til den prisen er det bruktmarkedet du skal holde deg til!

Selv brukte jeg god tid, brukte 4mnd på å tråle både finn og kammeret. Endte opp med at jeg til slutt kjøpte en Sako AV i 6,5, med McMillan stokk og Shilen løp for 4500,- og en S&B Klassik 2,5-10x56 for 5500,- ergo 10000,- for en riflepakke som kan vare livet ut og leverer 5-8mm presisjon

Finn ei brukt Sako, Tikka eller Remington (sistnevnte pga. sitt uendelige utvalg av ettermarkeds deler!), og det dukker ofte opp kvalitets optikk til en overkommelig pris! :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte å nevne det, men jeg må ha links rifle :)

Men er det kun stokken som er hovedforskjellen?

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=3865" target="_blank" target="_blank hvordan er feks denne? er en av få innen budsjettet det ikke står at den ikke finnes i links

 

Remington 700 finnes i links.

Hevearmen er på venstre side.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Det finnes ørten anbefalinger av rifler her inne og minst like mange meninger som innlegg men jeg tror jeg er på rimelig trygg grunn når jeg skriver at en Howa 1500 er et trygt valg i "billig" klassen. R700 not so much. R700'en kan være bra men kvaliteten er mildt sagt ujevn i motsetning til Howa'ene som stort sett alltid går bra.

Link to comment
Share on other sites

Howa er absolutt en mulighet, god presisjon og faktisk en del oppgraderingsmuligheter. At kvaliteten på R700 varierer er jeg ikke enig i. Kvaliteten på stokken varierer, de billigste har den samme elendige plaststokken. Det gjelder for øvrig børsa du linker til også....Men presisjonen er sikkert upåklagelig. Det er den faktisk på Savage Axisen også som nærmest er ei bruk og kast børse....

Link to comment
Share on other sites

Om du spør etter spesifikke kjøpsråd, så vil du ende opp med 17 forskjellige forslag, hvor alle anbefaler hva de selv har. Delvis fordi de åpenbart liker den nok til å kjøpe den, samt at alle vil forsvare sitt eget valg.

Sannheten er at alt fungerer, og alt er avhengig av personlige preferanser.

 

Du trenger dermed å ha en preferanse innenfor følgende områder:

 

- Pris

- Vekt

- Lengde

- Kontrollert matning vs push feed.

- Type sikring, både plassering og trepunkt vs topunkt, ie plyndring i sikret tilstand.

- Type stokk, både når det kommer til materiale og stivhet.

- Løst magasin eller ikke.

- Rate of twist på løpet, kan være viktig på noen kalibre, og heller uviktig/standard på andre.

- Løsning for kikkertfeste.

- Avtrekksdetaljer.

- Pipeskiftsystem.

- Småplukk som kasselengde opp i mot kaliber, mulighet for etterlading fra toppen, reimfester, tofotfester etc

 

Om du finner svaret på i det minste noen av de punktene, så er det langt lettere å snevre inn hva slags børser du bør se nærmere på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...