Jump to content

Rypejakt i Skjåk - noen som kjenner området ?


amykle

Recommended Posts

Hei,

 

Skal på rypejakt i Skjåk om en god måned (felt B). Aldri vert der før.

Er det noen som er kjent i området og kan anbefale gode jaktområder og kan gi tips om tilgjengelighet (skogsbilveger e.l.), evt også hytter for utleie som kan anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Har jaktet her noen år. Har dog gitt opp området nå. Ja, her er fugl, men ikke så veldig mye av den, og det koster fort noen kalorier å gå opp på toppene for å hente den :)

Har noen generelle tips:

Parker ved Billingen. Se mot Torddalen og velg en side. Øst eller vest og jakt på toppene, for fuglen som bor her er veldig glad i høydemeter.

 

Skarvedalseggen og hytta rundt Skarvedalshytta har også et og anna kull. Dersom du trenger noen flere konkrete tips så er det bare å sende meg en pm.. Har vært på de fleste fjelltoppene i området i veidemannsærend :)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Takk for svar. Prøvde å sende PM men fikk det ikke til :)

 

Søkte på ledige hytter på inatur og fikk opp skarvedalshytta i skarvedalen, tverråhytta i tordalen og kvitberghytta i hamsedalen. Ringte Skjåk Almenning for å få råd, men forstod det slik på hun jeg snakket med der at ingen av disse hyttene lå ideelt til for rypejakt da hun mente de lå for høyt oppe i fjellet 1000-1400 meter og ikke i områdene som var gunstig for rype. Du får altså motsatt erfaring fra dine turer i området ?

 

Er det fjellveger i området som du vet om som er åpne og farbare (med firehjulstrekk ) slik at en kan prøve seg frem i et større område ?

 

Jeg er som sagt helt ukjent i området og takker for alle tips og råd.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke høyden i seg selv som er problemet her, men at de ofte ligger igjen snø i dette området året rundt. Men ja.. Du finner ikke så veldig mye fugl på toppen av Skarvedalseggen :), men dersom du ser i området rundt toppen. Dersom du feks går/kjører inn Billingsdalen og går feks fra området Heggebotn og nordøst, så finner du mange fine topper som ligger på rundt 1100-1400meter. Her er det gode muligheter for en fugl eller to. Men du må nok påregne å gå noen kilometer for å finne "gromområdene", men når du først finner de så kan det bli veldig gøy :) bare vis måtehold..

 

Jeg mener billingen er et godt utgangspunkt for mange gode områder..

Når det gjelder overnatting så har jeg dessverre ikke så mange gode tips.. Jeg bruker stort sett å gå et stykke inn i terrenget og slå opp lavvo og jakte ut ifra den.

 

Når skal du jakte der da? 10-12? eller 13-15? Og har du planer om å kjøre 3dagsturer? eller en sammenhengende tur?

Link to comment
Share on other sites

Dersom du er redd for høydemeter så har du nok valgt feil jaktområde :) Jeg har feks skutt ei rype på 1668moh i det området, og det såg ikke ut som den tenkte så veldig mye over hvor høyt den satt.. Så hun damen sa at 1000-1400m ikke er gunstig for fjellrypa? jaja... det er ikke det jeg erfarer. Bedre å gå på toppene og bruke kikkert enn å gå nedi lavlandet og stampe og ikke se fjøra..

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er ikke redd for høydemeter :)

Går gjerne på noen fjelltopper.

Det var svaret jeg fikk når jeg ringte Skjåk Almenning og spurte etter skarvedalshytta på 1400 meter at jeg burde lete litt lavere...

 

Skal dit 13-15, blir tre dager i strekk.

Hadde tenkt å ta med telt innover, men hadde vært greit med hytte da, i tilfelle været ikke er helt samarbeidsvillig :)

Link to comment
Share on other sites

Været her er som et premenstruellt kvinnfolk. Skiftende og ustabilt.. Men når det er fint.. SÅ er det virkelig fint.. Så jeg støtter tanken om hytte.. Problemet er at det er ikke så veldig mange hytter i terrenget til utleie..

 

Men studer litt kart. Velg deg ut et område med topper på 1100-1400meter, og gå innom gode fjellrypebiotoper. Da er du garrantert å møte på et kull eller to per dag.. For rype er det i området, men du må jobbe for den..

Link to comment
Share on other sites

Ser at de har en ledig hytte i Tordalen, ca 10km og 2-2, 5 timer å gå fra billingen. Hytta ligger på 1040 meter.

Kan det høres fornuftig ut som et utgangspunkt ?

 

Ja. Det kan være et godt utgangspunkt.. Og med det som utgangspunkt så kan jeg gi deg to tips :) Gå i høyden, fuglen sitter høyt, og gå i nordsidene av toppene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...