Jump to content

Beste solcellelader?


Fuzzy Dunlop

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har de siste dagene tittet litt på solcelleladere. Tanken er at dette kan være et veldig praktisk verktøy på lengre turer. Både telefon, gps, radio, kamera og evt ipad krever strøm og kan lades opp ac solcelleladere.

 

Prisen varierer kraftig ut ifra ytelse og type teknologi. Er det noen som har noen praktisk erfaring med disse laderne? Hva kan anbefales? Eller kommer man like langt med langt billigere batteriladepakker?

 

Jeg har sett litt på Powermonkey Extreme (XXL). Det er beste alternativ i denne prisklassen jeg ser etter.

 

Fuzzy

Link to comment
Share on other sites

Forførende markedsføring. Sexy lader.

Laderen du ser på synes dyr og tar mye plass.

På Deal Extreme kan du finne flere alternativer som ikke er det billigste skrotet. Finles brukererfaringer. Fintenk selv.

For å få bedre driftsikkerhet vil jeg anbefale at du

sjekker om noe av ditt utsyr kan lades fra iPad ved hjelp av USB kabler som også kan kobles på en solcelle lader. Fleksibilitet.

Se heller etter 2 forskjellige mindre, lettere og billigere ladere.

Hvis du velger en sentralistisk løsning med bare en lader så utsetter du deg selv og andre for unødig risiko ved at du har ett enkelt punkt som kan svikte og gi uoversiktlige konsekvenser.

Da er det bedre med en distribuert løsning hvor noe kan svikte men det meste fortsetter å fungere selv i regnvær. Du bør også ta hensyn til hva eventuelle andre i følget trenger. Å bringe med GSM telefoner som er låst på operatør kan gi upraktiske og komiske konsekvenser. Da er det bedre med telefoner som har 2 SIM-kort holdere som kan brukes til å kopiere telefonlista mellom SIMkort. Hvis den ene operatøren svikter så kanskje den andre fungerer. Sånn i tilfelle rottefelle.

Operatørlås er en uting som bør låses opp ved første anledning.

Tenk nøye igjennom hva det kan være klokt å bringe med uten at det veier og koster for mye.

Hvis du plumper i bekken så kan det tenkes at du akkurat da ikke husket å pakke dyre ting i vanntette poser.

Å ta med noen skudd i ryggsekken som er velprøvde rester fra ifjor kan være ett godt sjakktrekk hvis ammoen du kjøpte i forrige uke ikke funker så godt.

Vær beredt - Lort Happens når du minst venter det.

De upraktiske snubler i en hyssing og brekker armen hvis de er heldige.

Verden tilhører de som er godt forberedt og forutseende.

Selv løver må kjempe for å overleve.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...