Jump to content

Spørsmål om stokkbearbeiding.


Recommended Posts

Jeg holder på å bytte stokk på min CZ 527 og har noen spørsmål angående dette.

Stokken er en semi-inlet stokk fra Boyds, og er ikke behandlet på noe vis. -> http://www.boydsgunstocks.com/product.htm?pid=12335" target="_blank" target="_blank

 

Det jeg lurer på er følgende.

 

1. Bedde før eller etter oljing med tanke på at oljen kanskje får treverket til å ekspandere?

2. Stokken er matt siden den ikke er behandlet og jeg kunne tenke meg å ha den seende ut som den gjør nå siden det passa så godt til rifla. Finnes det olje som det blir matt finish av, og er slik olje egna til laminatstokker?

3. Om det ikke finnes olje av ønsket kvalitet, vil da Liberon finishing oil være et godt alternativ til en laminatstokk?

 

På forhånd takk :)

Link to comment
Share on other sites

I denne tråden ser du 2 stokker klin lik din, og som er blitt behandlet med olje.

 

Som du ser mørkner de ganske mye, og det tror jeg de vil gjøre uansett hvilken olje du bruker.

 

Du kan ta en test med vann, ta litt vann på treverket, og du vil se den absolutt lyseste fargen du kan greie å få til med tynn, fargeløs olje.

 

Men med lakk kan du muligens beholde fargen. Vet det er en panellakk som virker mattende og ikke gir fargeendring på lysere tre, men om den virker slik på denne "pepperfargede" stokken er ikke godt å si. Lakken heter 1880, og er ment brukt på innvendig panel.

 

Lykke til, det er en pen stokk du har funnet.

Link to comment
Share on other sites

Mitt valg ville vært. Bedding før oljing. Den matte overflaten vil du oppnå ved å bruke forholdsvis grovt slipe papir, og egnet treolje. Husk at du trenger ikke oppnå samme finnish som brukes på våpen til flere 100tusen

Der legges oljen på tynt, lag på lag, og poleres til det skinner som klarlakk.

Mett stokken, og rubb til ønsket finnish :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...