Jump to content

Ny rifle Fra H. Blaser. Navn???


HS Precision

Recommended Posts

STRASSER RS 05. Har provskjutit den i Sverige,förra året. Helt ok den. De första exemplaren som kom,hade problem med att hela lådan sprack,pga att pipan fäst genom ett hydrauliskt system :!:

Jämför man Blaser R 93 och Strasser slås man av en stor skillnad och det är Blasers enkla konstruktion. Strasser består av många fler delar och har ändå inte så otroligt mycket mer finesser. Släktskapet mellan de två är tydligt och skall Strassern komma att utvecklas på samma sätt som R 93an hat gjort,kommer det ta tid.

Blaser R 93 fanns ute på marknaden i ganska många år innan modellen blev populär. Det tog helt enkelt tid innan man vant sig vid utseeendet och funktionen. Samma fenomen kommer säkert att prägla Strassers utveckling även om vi idag är mer förlåtande mot nya och udda konstruktioner. I jämförelse med Strasser RS 05,står sig Blaser R 93 mycket bra. Ett enormt utbud av kolvar,pipor och tillbehör gör modellen till ett av de absolut bästa köpen,vilket har gjort att jag har 3 st R 93 Professional i mitt vapenskåp.

En omfattande test av Strasser RS 05,gjordes i VAPENTIDNINGEN NR 5-2006.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke denne da:

 

http://www.strasser-salzburg.at/

 

Synes ikke den ser så spesielt bra ut... :wink:

 

Det var den ja...358 Norma Magnum hadde et fint innlegg, og det er vel noe i det. Spennende konstruksjon hvertfall. Hva sa testen i Vapentidningen da? Husker du konklusjonen?

 

 

Jajamensan :!: Här kommer det:

"Helhetsintrycket av Strasser RS 05 är positivt. Den funktionalitet jag uppskattar mest är den suveräna omladdningen och kikarmontaget. Efter några försök klarade jag av att med en hand ta loss och sätta tillbaka kikarsiktet på mindre än tre sekunder. Jag gillar också det löstagbara och lätt oställbara trycket,pipbytesfunktionen,magasininfästningen och de löstagbara rembyglarna samt-trots att jag har en konservativ smak-att studsaren ser rätt häftig ut.

Mina minustecken tilldelas framför allt den felaktiga förstocken och två andra barnsjukdomar,att det fiberoptiska kornet satt löst,och att verktyget på den bakre rembygeln för borttagning av sidoplåtarna gick av när jag skulle prova det. Alla dessa problem kan man förvänta sig att tillverkaren åtgärdar i takt med att produktionen kommer igång på riktigt. Med en korrekt förstock förväntar jag mig att träffbilderna kryper ned mot 20mm. Säkringens utformning och pistolgreppets avsaknad av en handutfyllnad lär dock bestå men är inte mycket till anmärkningar på ett helt nytt vapensystem med så många innovationer. Så får jag väl passa på att gnälla litet över priset också. Inklusive kikarmontage hamnar paketet strax över SEK 26000 kronor."

 

Ha en fortsatt god helg :!::D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...