Jump to content

Kuledybde på Interbond 180gr 30-06


StianBB

Recommended Posts

Sitter å lader opp noen skudd nå, men synes settedybden er litt mye. COL på Interbond i min er målt til 78,56mm.

Etter å satt ned første kule, så synes jeg den sitter langt nedi.

IMG_0057.jpg

 

F.V. Kula, Første patron(COL 80,5mm), Jaktmatch, Oryx.

 

Har satt i 53gr N160.

Noen med erfaring med dette ?

Link to comment
Share on other sites

Så dypt ut ja. Har du prøvd å kamre med ei "løs" kule for sjekke hvor langt ut du kan sette de og allikevel ha en liten friflukt? Du kan bruke tusj på kula for lettere å se riflingsmerker. Så dytter du kula inn til den ikke lenger berører bommene ved kamring. Hvis du har trangt magasin kan det sette begrensinger på totallengda. Oppgitt COL stemmer ikke alltid for alle rifler, da friflukten kan variere. Liten friflukt bedre som regel presisjon også. Men det må være noe friflukt, pga trykk.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler 1,5-2 mm. friflukt, og som hjemme lader glemme stort sett oppgitt COL. Jeg syns pussestokkmetoden er lettest for å finne ut av dette. Ellers kan du nok øke ladningen noe for å oppnå full ytelse innenfor maks trykk. Som sagt over kan magasinlengde styre COL av og til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt pussestokk metoden. Måle sluttstykke inne, så måle med en kule inne. Det er det jeg synes var litt rart at den ble så liten.

 

Hva mener du med kamre med "løs" kule? Tenker du da en tomhylse med en kule satt litt i, så teste mer og mer dybde til den får friflukt?

Dette er forresten på en R8.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk endelig testet denne kula.

Kjørte 2x3 stk på 53/54/55/56 grains.

 

53 gr gikk hadde samme treffpunkt som oryx jeg har skutt inn med. Deretter steg treffpunktet oppover. Pipa begynte vel å bli litt varm på slutten. :) Fikk ikke målt hastighet da jeg ikke har kronograf, finnes det en enkel måte å regne det ut på?

Alle seriene samlet veldig bra synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du hadde samme treffpunkt som oryx 180 gr ved 53 grain krutt så er du nok omtrent i hastighetsorådet til oryx ;) Interbonden er en bedre ballistisk kule og skal i prinsippet sitte høyere i skiven med samme hastighet som oryx, men dette er nok lite synlig på bare 100 meter. (Men, løpssvingninger vil også kunne gi utslag her ang. treffpunkt.)

Uten kronograf er det vanskelig å "regne" seg fram til hastigheten. Men siden treffpunkt er likt oryx og kulen samler bra så tipper jeg du er omtrent der du bør være :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...